Hvordan skal vi forstå dannelse? 26/4 kl. 18.30

Bibliotek
Lokalitet
Foregår online og ikke på
For voksne
Foredrag & debat

Forskningens døgn - livestreames hjemmefra: Hvordan skal vi forstå dannelse?

26.04.21
Dannelse tales der nu igen om i mange sammenhænge - som noget kært, der er tabt eller som løsningen på tidens uddannelsesmæssige udfordringer. Foredraget vil placere diskussionen i rette sammenhæng og byde på nogle nye ideer til, hvordan man både kan forstå og komme til rette med det.

Oplev lektor, ph.d. Johannes  Adamsen fortælle om dannelsesbegrebet – for hvad er det dannede menneske og hvordan bruger vi dannelse i den danske debat og kultur?

Er dannelse en modvægt eller et tillæg til borgerlighed eller er dannelsesbegrebet en forklaring på hvad der præger og får den enkelte verdensborger til at forstå dannelse som individuel markør.

Foredraget vil sætte dannelsesbegrebet i forhold til frihedsideal og hvordan skal vi formulere dannelse i fremtidens diskussion.

Foredraget foregår online og kan streames hjemmefra via computer/tablet eller telefon. Inden foredraget vil et link blive fremsendt til den mailadresse, som man har oplyst ved tilmelding.