Læs bogen - se filmen i Bio Bernhard tirsdag 30/11 kl. 9.30

Læs bogen - se filmen, Præstø Skyggen i mit øje

30.11.21
Pigen fra Den Franske Skole og Skyggen i mit øje

Vordingborg Bibliotekerne inviterer igen til bogsnak og filmvisning i Bio Bernhard, hvor temaet denne gang er bombningen af Den Franske Skole på Frederiksberg under 2. verdenskrig.

Bogen som biblioteket i Præstø har skaffet en masse eksemplarer af – om som de anbefaler, du læser - er ’Pigen fra den franske skole’ skrevet af Jacob Weinreich.

Omdrejningspunktet for bogen er det britiske Royal Air Forces bombning af Shell-huset i København den 21. marts 1945, der var Gestapos hovedkvarter under 2. verdenskrig. På trods af, at Den Franske Skole på Frederiksberg også blev ramt, blev aktionen erklæret som en succes, da det oprindelige mål blev sønderbombet. Selve rammen for fortællingen bygger på historiske fakta, interviews, vidneudsagn samt breve. Men fyldet og personerne i romanen er opdigtet.

Filmen ’Skyggen i mit øje’ vises kl. 10 og er instrueret af Ole Bornedal. Historien om den tragiske bombning fortælles ud fra børnenes synspunkt, hvilket lægger op til en barsk og rørende fortælling. Anmeldelserne skriver, at filmen kan mærkes i både krop og sjæl længe efter den er forbi.

Vi starter kl. 9.30 med en bogsnak i biografsalen, hvorefter filmen vises kl. 10. Ønsker man at deltage i bogsnakken, skal man have købt billet til filmen senest 9.30. Billetter til filmen købes i Bio Bernhard eller på deres hjemmeside.