65 kr.
Bibliotek
For voksne
Foredrag & debat

Underholdende foredrag om menneskets historie!

01.03.23
Bliv klogere på, hvorfor leg er en vigtig del af vores hverdag!

I forbindelse med udgivelsen af bogen “En Historie om Mennesket: Sapiens og Meningen med Tilværelsen” besøger Henrik Hvenegaard Mikkelsen Møn Bibliotek. Henrik har selv ønsket at komme til netop dette bibliotek, da han tidligere har arbejdet som antropolog på Møn.

Foredraget tager publikum ud på en rejse langt tilbage i tiden og ud i verden for at forstå den rolle, som “leg” har spillet i menneskets udvikling. Det er et vigtigt anliggende. Meget tyder nemlig på, at legen i dag har fået trænge kår.

Rejsen bringer os en million år tilbage i tiden - og vi vil hurtigt forstå, at leg har været en drivende faktor i menneskets udvikling. Men med landbrugets fremkomst skete der den opsplitning i “arbejde” og “leg”, som vi stadig orienterer os i, i forhold til i dag. I dag er arbejde det, som de voksne gør, imens leg er det, som børn gør. Tager man ud til jæger-samlerne, som lever på samme måde, som mennesket gjorde i forhistorien, så findes der hverken et begreb for leg elle for arbejde: det er det samme! Og noget tyder på, at de derved undgår den mistrivslen, som er vores følgesvend den dag i dag.

Tiden er kommet til, at vi lærer af jæger-samlerne, så vi kan få noget modstandskraft overfor de kræfter i samfundet, som presser os ud af legen.

Foredraget er underholdende og fortælles på en måde, så alle kan være med. Foredraget indeholder en række kerne-fortællinger, som gør, at den mere faglige viden ikke føles kedelig. Dernæst sørger Henrik hele tiden for at knytte fortællingen til menneskers livsvilkår i dag.

Billetsalg: Vordingborg Bibliotekerne benytter leverandøren Place2book til salg af billetter, hvilket betyder, at dine personoplysninger registreres hos Place2book. Vil du vide mere om deres privatlivspolitik inden du køber billetter, kan du læse privatlivspolitikken her persondata.