Se udstillingen på Møn Bibliotek 31/7-29/8

Udstilling: Mønske Fotografier af Kjeld Ammundsen

31.07.21 - 29.08.21
Håndkolorerede kunstfotografier.

Kjeld Ammundsen udstiller egne håndkolorerede fotografier på biblioteket. Fotografierne er med motiver fra Møn.

Kjeld Ammundsen lærte at farvelægge fotografier, da han var i lære som fotograf  i slutningen af halvtredserne. Den gang var farvefilm meget dyre og derfor ikke almindelige. Portrætfotografer farvelagde derfor billederne til deres kunder. De fleste har sikkert set disse gamle farvelagte portrætfotografier som ofte er meget smukt udført og det er tydeligt, at håndværket er blevet udført i generationer. Det var desuden populært at farvelægge luftfotografier af huse og gårde.

Fotografierne, der er udstillet i stort format, er sort/hvide og taget på film med et gammeldags hulkamera, udprintet på italiensk akvarelpapir, hvorefter kunstneren har bearbejdet og farvelagt dele af billederne. Kjeld Ammundsen fortæller, at det at søge tilbage til gamle teknikker har været en stor inspiration og en måde at fordybe sig i det kunstneriske udtryk for derigennem at finde nye veje til anderledes udtryksformer.

Kjeld Ammundsen har haft sit værksted på Møn i mange år og hans motivverden er især årstiderne i det nære landskab - bearbejdet i fotografi, tegninger, akvareller og maleri. Billedkunstner Kjeld Ammundsen har gennem flere år arbejdet inden for forskellige kunstneriske områder. Han har været filminstruktør, været ansat i DRs kulturafdeling, været filmkonsulent på Filminstituttet og senest været rektor på Danmarks Designskole.

Han har udstillet på en række censurerede udstillinger og på museer.

Udstillingen kan ses på 1. sal på Møn Bibliotek og er tilgængelig i bibliotekets selvbetjente åbningstid.