Der er masser af viden at hente i Det Kongelige Biblioteks samlinger

Ugens tip: Det Kongelige Biblioteks Digitale Samlinger

18.09.21
Har du lyst til at få informationer om den danske kulturarv – så har Det Kgl. Bibliotek lavet en særsamling, som du har adgang til fra Vordingborgbibliotekernes hjemmeside - hvor du også får adgang til den store danske samling af international kulturarv!

Via ebiblioteket/Det Kongelige Biblioteks Digitale Samlinger på vores hjemmeside får du adgang til mange forskellige databaser. Du vil kunne finde billedklip fra H. C. Andersens saks; finde familieportrætter; håndtegnede historiske landkort, hvis du er interesseret i at finde familiegården på Møn eller andre steder. Hvis du vil læse Karen Blixens håndskrevne manuskript til ”Min afrikanske Farm” – så finder du også det i samlingen.

Du kan finde 13.000 breve – hvis du vil læse om Christian IV, der udsender skyldnerbreve eller H. C. Andersen fortælle om hans ture rundt på de danske herregårde og slotte.

Den digitale samling byder også på luftfotos fra perioden 1930’erne og frem til 1960’erne – dog undtaget krigsårene. Alle billederne er digitaliserede.

Har din mormor fortalt om Daells Varehus? Her kan du finde mange af deres modekataloger i samlingen om Varehuse. Hvis du skal skrive opgave om moden i Danmark, kan du hente mange forskellige kataloger fra Magasin, til Damernes Magasin, Bulldog og Daells Varehus.

Er du medlem af en Kobberstiksforening, kan du i Kort- og Billedsamlingen finde mange kobberstik – men hvis din store passion er akvarelmalerier – så kan du i samlingens mere end 17 millioner hente inspiration. Og hvis du vil hente orientalsk inspiration så kig i Judaistisk og Orientalsk Samling. Endvidere kan du finde mange billeder fra middelalderen.

Kort sagt – du kan hente meget inspiration i Det Kgl. Biblioteks Samlinger. Hvis du ikke ved, hvordan du skal bruge samlingerne, kan du få søgehjælp på www.ekurser.dk.

Her kan du læse mere om Det Kongelige Biblioteks Digitale Samlinger

Gik du glip af sidste uges tip, kan du se mere her Historiens Verden