Nikolaj har anmeldt 'København i en jazztid'

Nikolaj W. Reichel er i uge 49 'Ugens Læser'

09.12.20
Nikolaj anmelder 'Købehavn i en jazztid'.

“Læsning åbner nye verdener op. Det er Pandoras æske af oplevelser og universer”. Det er nok noget lignende de ord, jeg siger for en dreng, der kæmper med at finde mening i bogstaverne, der danner ord. Jeg genkender følelsen af glæde, når jeg ser samme dreng tage en større bog end normalt ned fra bibliotekshylden for at opdage, at den her kan han besejre. Så står hans verden åben. Jeg var en af de drenge, hvor bogstaverne virkede som stod de i uvilkårlig rækkefølge gennem hele min indskoling. Jeg husker stadig en utålmodig lærerinde med bemærkningen gennem sidebenene “Kom nu Nikolaj, så svært er det heller ikke!”, da jeg skulle læse højt af klassens fælles læselektie.- Den slog som et piskeslag over nakken. Min mor kæmpede en kamp en hel sommer med masser af besøg på det offentlige bibliotek. Min mor holdt fast og jeg skulle denondelynemig lære at læse. Jeg glemmer aldrig stoltheden første gang jeg kæmpede mig igennem et tekststykke, der føltes som Mount Everest. Jeg gik i 4.klasse og der åbnede sig mange oplevelser op gennem flere slags litteratur. Det var midlet til viden og fornøjelser.

Jeg holder af at læse og benytter biblioteket til at låne mangeartede bøger. Jeg kommer hjem med alt fra den historiske roman til fagbøger om diverse emner. Sågar tegneserier kan jeg stadig finde glæde ved. Der er lavet mange tegneserier af formidabel kvalitet i indhold og tegninger indenlands og udenlands. Især værker fra de belgiske tegnestudios, kan jeg varmt anbefale.

Bogen jeg anbefaler her, er en gave fra en tidligere leder, da jeg var i gang med at male et større antal billeder med Jazzen som tema. Det er ikke en roman, men en historisk gennemgang fra mellemkrigstiden til slut 1950’erne. Den hedder “København i en Jazztid” fra Politikens Forlag & Golden Days in Copenhagen. Den er sammensat af flere forfattere, der alle beskriver et datidens udvikling og trends indenfor arkitektur, design, kunst, sport, underholdning og hele tiden med koblinger til Hovedstadens sociale og politiske udvikling, samt påvirkninger fra udlandet. Hvis du også var til fals for DR’s serier som Edderkoppen og Krøniken og film om selvsamme periode, så giver bogen en god gennemgang af nogle betydningsfulde årtier, hvor København var i en rivende udvikling. Så kan læseren senere vælge sig nogle nedslagspunkter, man ønsker at få uddybet. Det giver inspiration til nye byvandringer i Hovedstaden for at udforske områder og byggerier, jeg hidtil kun perifert har beskæftiget mig med.

Ellers må min anbefaling være i disse Covid-19 tider: Læs læs læs! Benyt vores biblioteker alt, hvad I magter. Tag poderne med på biblioteket,- vis og inspirer poderne. Læs sammen og så frøet til læseglæde. Her er noget for alle. Hvis du ikke finder noget interessant, kan du stille det tilbage på hylden og tage noget nyt. Det er et privilegium, som vi skal værdsætte. Det er også vigtigt for vores næste generation at komme godt fra start. Tag dem med.

Lige nu er jeg i gang med en historisk roman `Sejrherrerne’ foregående i tidlig middelalder af Jack Ludlow. Herefter kommer turen til Klostervæsen og Sundhedsvæsen I Danmarks og Europas Middelalder, Gader og mennesker, middelalderens & renæssancens København samt en håndbog i kalligrafi til inspiration. Jeg har papir og kalligrafipen klar til at forsøge mig med.

God læselyst!

Nikolaj W Reichel sidder i Kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet.