Forside af bogen: "Kort" af Helle Bertram
Ugens anmelder bibliotekar Jette Mehlsen anmelder "Kort" af Helle Bertram

Ugens anmelder: bibliotekar Jette Mehlsen

12.03.21
Helle Bertram debuterede som skønlitterær forfatter i 2020 med bogen ”Kort”. Kort består af 10 små historier, der kredser om livet i provinsen.

Jeg er vild med Helle Helle. Det er Helle Bertram også!
Det fornemmer man tydeligt i disse historier. Der er nørdet med ord og ordsprog. Sproget er knivskarpt. Sætningerne er skåret helt ind til benet. Hver sætning sidder lige i skabet. Hver historie kører som en film. Hver historie er på præcis 800 ord.

Historierne er skrevet med vid, bid og humor. Historierne er skrevet med sådan en indlevelse, at de kun kan være selvoplevede.

Jeg griner lige hysterisk, hver gang jeg læser ”Saunagus”:
Om fortællerens første (og sidste?) møde med saunagus. Om brede lår der fylder bænkene i flere lag. Om knasterne i brædderne der laver brændemærker bag på lårene. Om sidemandens m/k lår der toner frem af dampen, som var det Ravnsborg Bakker. Om gusmesteren der spørger fortælleren, om hun er gravid? ”Må jeg være fri”.
Det er så sjovt!
jeg er vild med selvironi. Det er Helle Bertram også!

Jeg føler mig truffet OG provokeret, hver gang jeg læser ”Biblioteket”:
Om tomme stole til bibliotekets arrangementer. Om at møde op til torsdagsfilm og ønske at man aldrig var kommet. Om de grå hjelme der ligner bibliotekaren – eller er det omvendt. Om ikke at kunne gå hjem før man har stillet mindst ét spørgsmål. Om pensionisterne der skaber indhold i tilværelsen med patchwork: ”Når børnene er ude, flytter Kaffe Fassett ind”.

Jeg bliver så rørt, hver gang jeg læser ”Veninder”:
Om fortællerens veninde fra barndommen. Om at huske sin egen barndom gennem sin veninde. Om den fælles erindring. Om at forstå hinanden med få eller ingen ord. Om fortællerens gamle veninde (Rikke), som er over 90 år. Om Rikke der har mistet sin mand og bor i ”De Gamles by”. Om Rikke der er blevet træt, men stadig kan huske og grine af deres fælles minder og oplevelser, der går helt tilbage til fortællerens barndom: ”Et spejlrefleks af minder, en film om et liv, der snart ikke kan blive længere”.
Rikke er MIN mor.
Jeg er vild med Rikke. Det er Helle Bertram også!

Læs en historie fra ”Kort” for dig selv eller din veninde. Læs den ved sengetid eller mens du sidder i toget. Føler du dig genkendt? Føler du dig truffet? Føler du dig underholdt? Det gør jeg!

Læs sidste uges anmeldelse af Else-Marie Langballe Sørensen

Helle Bertram læser "Kort" højt for Rikke i De Gamles By på Nørrebro i København.