Nina anmelder Kupé nr. 6 af Rosa Liksom

Ugens anmelder er bibliotekar Nina Vestergaard

13.04.22
Anmeldelse af Kupé nr. 6 af Rosa Liksom - se filmen i Bio Bernhard fredag 15/4 kl. 19

Rosa Liksom har skrevet en lille perle af en bog, der ved første gennemlæsning måske ikke gør så meget ud af sig ... men som ved eftertanke er langt mere end de 206 sider om turen med Den Transsibiriske jernbane beskrives på.

Modsætningerne mødes - den storskrydende og brovtende minearbejder Vadim med masser af vodka i årene - sådan ca. 6 liter om dagen og den stilfærdige arkæologistuderende Julia, der har efterladt sin russiske kæreste Irina i Moskva. Vadim fortæller om sin barndom, ungdom og voksne liv. Om talrige kvinder og uafladelige seksuelle tilbud til Julia, for der er langt til de løse kvinder på en togtur på mere en 4500 km. Julia, der skulle have delt turen til Ulan Bator's Helleristninger med Irina, som svigtede nærmest på vej ud af døren, ser med forbløffelse og halvvejs afsky på manden.

Dette er romanen om trøstesløshed, natur, menneskelige skæbner, accept af forskelligheder. Det er en dannelsesrejse - både beskrivelsen af Ruslands opløsning lige efter murens fald, men også af Julia og Vadims forhold. Det er samtidig en kærlighedserklæring til Ruslands natur og ikke mindst den russiske klassiske musik. Bipersonerne undervejs passer ind og særligt Togstewardessen skal nævnes.

Bernhard Bio viser fredag 15/4 kl. 19 filmatiseringen af bogen. Du kan som biografgænger se en spændende, rørende og overbevisende genfortolkning af bogen. Det brovtende er skiftet ud med en genert Vadim med et nyt navn og en Julia, der tager på sin rejse med en ganske anden udholdenhed. Og hvor 'Rend mig' bliver til 'Jeg elsker dig'. Filmen kan varmt anbefales

Nina Vestergaard er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse - kan du læse den her.