Kvinde kend din historie

Ugens anmelder er Birgitte Mølgård

28.09.22

Birgitte anmelder ’Kvinde kend din historie’ af Gry Jexen.

Portrætter af 50 kvinder, der har levet i Danmark de seneste 500 år. 50 kvinder der på deres egen måde – eller bare ved at være kvinde - har gjort sig bemærket indenfor livstemaerne: Uddannelse, arbejde, ægteskab & parforhold, seksualitet & køn, at få børn, magt & politik, økonomi & iværksætteri, sport samt kunst & litteratur. Alle er temaer, som går igen i vores liv i dag.

Bogen er til alle, der ønsker at vide mere om kvinder i danmarkshistorien og måske blive klogere på sig selv.  Man kan blive både forarget og begejstret, når man læser om de fantastiske kvinder, som Gry Jexen portrætterer i bogen. Kvinderne, hvis livshistorie, man hører om i bogen, er både kendte og ukendte. De ukendte er med, da deres liv afspejler deres samtid. Fx har Gry Jexen sin mormor med i bogen, da hun repræsenterer et typisk kvindeliv i 1950’erne og 60’erne.

Blandt kvinderne er Sophie Brahe (1556-1643), der var den første danske kvindelige forsker og Nina Bang (1866-1928), der blev verdens første kvindelige minister i en parlamentarisk valgt regering. Du vil også finde Emilie Sannom (1886-1931), der var Danmarks første stuntkvinde og Kirsten Auken (1913-1968), der sørgede for at få indført obligatorisk seksualundervisning i folkeskolen.

En inspirerende bog om mange af de kvinder, der har gået forrest i kampen for at blive accepteret i en mandsdomineret verden og gjort det lettere for alle os kvinder i dag.

Birgitte er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og med i både Team Aktiviteter samt Team It. Du vil ofte møde hende på biblioteket på Møn eller i Vordingborg.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.