Birgitte anmelder den islandske poetiske roman 'dobbelte ruder'

Ugens anmelder er Birgitte Mølgård Hansen

15.09.21
'Dobbelte ruder' af Halldóra Thoroddsen

En lille perle af en bog på blot lidt over 100 sider, der er den 66-årige islandske forfatter Halldóra Thoroddsen debutroman.

Hovedpersonen er en aldrende kvinde i 70’erne, der lever en stille tilværelse som enke i en lejlighed i byen. Hun nyder hverdagen med at lytte til radio, går ned og handler, nyder en gin & tonic på den lokale café, hvor hun iagttager børn og unge mennesker. Men mest af alt tænker hun over det liv, hun har levet. Livet som ung og studerende i Paris og de gode år hun havde der, samt livet sammen med sin afdøde mand og deres børn. Flere og flere af hendes bekendte falder langsomt fra og den sociale ægteskabsklub som hun i mange år har været en del af, har snart ikke flere medlemmer tilbage, da de er gået bort. Men, så møder hun en mand – Sverrir – som hun føler sig tiltrukket af. Mod sin egen vilje – og modvilje fra familie og venner – indleder hun et forhold til ham og kærligheden vokser lige så stille frem mellem de to. Dog stiller hun sig selv det spørgsmål, om man overhovedet kan forelske sig, når man er over 75?

En smuk og poetisk lille bog, der varmer en om hjertet.  En fortælling om kærlighed og det levede liv, der bliver hos en længe efter man har læst den. Kan varmt anbefales.

Birgitte Mølgård Hansen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her Pigen med den blå cykel