En episk slægtsroman om livet i Georgien gennem 100 år

Ugens anmelder er Birgitte Mølgård Hansen

01.12.21
En roman, der tager pusten fra dig, da den er stor på alle måder!

Det ottende liv (til Brilka) af Nina Haratischwili er intet mindre end en storslået roman om en georgisk families overlevelse igennem tiden under Stalin, Hitler og Den Kolde Krig.

Forfatteren til denne episke fortælling er den 38-årige kvindelige forfatter Nino Haratischwili. Hun stammer fra Tbilisi i Georgien, hvor hun gik på den tyske skole og er i dag bosat i Berlin sammen med sin familie. Hun skrev sit første teaterstykke som 13-årig og er i dag en efterspurgt dramatiker og teaterinstruktør. Hendes første roman udkom i 2011 og i 2014 skrev hun Det ottende liv som først nu er blevet oversat til dansk og som har sikret hende det store internationale gennembrud som romanforfatter.

Bogen er inddelt i 8 dele, der hver repræsenterer et menneske i den georgianske familie – 7 kvinder og 1 mand. Historien i bogen fortælles af Niza, der efter Berlinmurens fald har forladt sin familie i Georgien og flyttet til Berlin. Her møder hun sin 12-årige niece Brilka for første gang, der ikke vil tilbage til Georgien. Og det er til Brilka, at moster Niza fortæller deres slægtshistorie. 6 generationers overlevelse, kamp og kærlighedshistorier.

Historien starter med Stasia, født i år 1900 og som er Brilkas tipoldemor. Stasia er datter af en chokoladefabrikant, der lægger inde med en hemmelig chokoladeopskrift, der i det næste århundrede er med til at forme familiens liv. En rød tråd igennem de forskellige generationer er stærke kvinder, der i denne familie må siges at være dominerende. Familien overlever både Stalins tyranni, Hitlers invasion og Den Kolde Krig. Man læser om stor rørende kærlighed, flere former for krig samt sørgelige og tragiske begivenheder.

Bogen er en stor moppedreng på 1100 sider! Men slægtsromanen – eller familiesagaen er i mine øjne helt enkelt fantastisk! Jeg kunne næsten ikke slippe den, da jeg først kom i gang. Man bliver fuldstændig tryllebundet. Er bogen for uoverskuelig i fysisk form - kan give hjernerystelser, hvis man taber den ned i hovedet, hvis man læser i sengen- findes den både som ebog og lydbog på eReolen.

Birgitte Mølgård Hansen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du slip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.

#UgensAnmelderVB