Foto af Birgitte Mølgård Hansen med bogen Kongetro af Tobias Bukkehave
Ugens anmelder er Birgitte Mølgård Hansen

20.07.22
En ny krimikonge er født! Kongetro af Tobias Bukkehave

Er du på udkig efter en god spændingsbog til sommerferien, som du slet ikke kan slippe, er Kongetro af Tobias Bukkehave et godt bud. Allerede fra første side, var jeg fuldstændig fanget!

Agent Tom Cortzen er tilbage i Danmark efter flere års fravær. Cortzen har i mange år været en del af Jægerkorpset, men vendte fædrelandet ryggen efter en traumatisk oplevelse i Irak. Nu står han ved sin fars begravelse og tænker over den mand, som han aldrig rigtig har kendt. Ikke nok med, at have vokset op med en fjern far; faren var også en kynisk leder, kontreadmiral samt en højtstående Nato-officer. Tom må erkende, at han ikke rigtig kendte sin far, eller i hvert fald kun en lille flig af, hvilke hemmeligheder faren bar rundt på.

Ligeledes går det op for ham - under et besøg til hans forældres hjem – at hans mor muligvis har været en russisk spion. Da Tom leder efter nogle papirer, finder han nogle effekter, der ikke kun trækker tråde til Rusland, men også til sin mor.

Under begravelsen bliver Cortzen kontaktet af en tidligere soldaterkammerat, der fortæller ham, at der er brug for hans hjælp, eller mere præcis: Danmark har brug for Tom! En dansk kvinde skal opspores, da hendes iranske kæreste er blevet myrdet i Dubai. Han var it-programmør og sad tilsyneladende inde med livsvigtige oplysninger, der var værd at dræbe for. Forsvarets Efterretningstjeneste ønsker sagen opklaret hurtigst muligt. De mener, der er en sammenhæng mellem mordet på it-programmøren samt mordet på en af Toms gode venner, der var udstationeret i Mellemøsten.

Kongetro er Bukkehaves debutspændingsroman, som er en politisk aktuel thriller. Den er ikke mindst nervepirrende, men også spændende og ekstrem velskrevet. I mine øjne en fremragende læseoplevelse!

Kongetro er første del af en trilogi om FE-agenten Tom Cortzen. Anden del er netop udkommet og hedder Arvestål og er bestemt en lige så stor læseoplevelse, hvor spændingen holdes intakt. Jeg anbefaler at, man læser dem i rækkefølge, da anden del trækker tråde til Kongetro. Man kan selvfølgelige låne begge bøger på Vordingborg Bibliotekerne – eller i hvert fald reservere dem, skulle der være rift om bøgerne.

Birgitte Mølgård Hansen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne. Birgitte er en del af Team Aktiviteter og Team It og du vil ofte møde hende på enten Vordingborg- eller Møn Bibliotek. Birgitte kommer gerne med læseforslag, hvad enten det er drama, krimi eller romantik.

God fornøjelse!

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.