Ugens anmelder er Birgitte Mølgård Hansen

04.01.23
Anmeldelse af bogen 'Ulvespring' af Kerstin Ekman

I Ulvespring følger vi den pensionerede forstkandidat og jagtleder Ulf Norrstig. Nytårsmorgen tager han i skoven med sin riffel og sin gamle hund Zenta. Han burde være derhjemme og hjælpe sin kone med forberedelserne til hans 70-års fødselsdag. Men noget trækker i ham denne dag. I skoven finder han spor efter en stor ulv og i en kikkert fra hans campingvogn i skoven får han øje på ulven – og hans liv forandres. Han får en forståelse for ulven og sammenligner dens liv med os mennesker. Han skammer sig over det arbejde, han har udført i skoven og alle de dyr, han har nedskudt som jæger.

Ulf har tidligere været syg og hans kone Inga er derfor omhyggelig med, hvad han må lave. Han må fx ikke skovle sne mere, da lægen siger, det er for anstrengende for ham. De har et meget tæt forhold som er ret rørende – men Ulf kan ikke få sig selv til at fortælle Inga om ulven og hvad det har gjort ved ham.

Ulf har været en del af jagtlivet i den lokale landsby i mange år, hvor man ikke har tanke for, hvad man skyder – de er jægere og skyder på alt vildt, der rør sig. Ulf kan ikke holde ud at være en del af det mere og trækker sig som jagtleder. Han kommer på kant med flere af jægerne, da de ikke har det samme syn på, hvad der skal jages. Det hele kulminerer, da Ulfs campingvogn findes udbrændt og politiet finder knogler i asken. Hvad er der sket, og hvem står bag?

Kerstin Ekman har skrevet en roman, der stiller spørgsmålet om vi har ret til at betvinge os naturen. Det er også en roman om sygdom, aldring og livslang kærlighed. En stille men utrolig velskrevet historie.

Kerstin Ekman er en svensk forfatter, der har skrevet en lang række romaner, hvoraf flere er oversat til dansk. Hun anses for en af nordens store fortællere og har modtaget et hav af priser. Hendes seneste udgivelse er Ulvespring fra 2022.

Birgitte er bibliotekar hos Vordingborg Bibliotekerne og du vil ofte møde hende på Møn- og Vordingborg Bibliotek.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.