Greven af Monte Cristo

Ugens anmelder er Carina Pabst

05.05.21
Jeg tror, at de fleste af os har den ene bog, som de kan læse igen og igen, og som de uden tvivl vil kalde deres bog over alle bøger.

I dag vil jeg præsentere min ”eneste ene”; bogen som jeg har i flere udgaver, flere sprog og som jeg kan læse tusindvis af gange: en bog som slet ikke passer ind i mine øvrige bogvalg som fantasy-læser, og som måske præcis derfor, altid vil have en særlig plads i mit hjerte.

Bogen som var grunden til, at jeg ville lære fransk. Bogen som stadigvæk er spændende, medrivende, eventyrlig, lærerig, selvom den udkom for mere end 100 år siden:

Le Comte de Monte-Cristo, eller som den hedder på dansk: Greven af Monte Cristo skrevet og udgivet 1845 af Alexandre Dumas d. Æ. Bogen, som på 950 sider beretter om Edmond Dantès’ 100% perfekt gennemtænkte hævn.

En klassiker i fransk litteratur og en klassiker i litteraturhistorien, som jeg læste som teenager: det var den første ”tykke bog for voksne” som jeg tog i hånden. Som de fleste teenagere gad jeg altså virkelig, virkelig ikke at plage mig gennem 1000 sider i min velfortjent sommerferie… og så handler de første 300 sider kun om hovedpersonens fangenskab, som han faktisk selv var ude om; han skulle da bare ikke havde stolet så naivt på sine såkaldte ”venner”… næ…

Men lille teenager-mig var fanget lige som Edmond Dantès i dette utrolige plot og kunne ikke lægge bogen fra mig; styrtede på biblioteket for at hente bind to og slugte historien i rå tilstand. Bogen er blevet filmatiseret, refereret og gengivet utallige gange, dog har de færreste læst bogen.

Nu vil jeg ikke komme med den typiske ”bogen er altid bedst” - kritik, men der hvor genialiteten af historien om Edmond Dantès’ hævn kommer til udtryk, er i de små og finurlige detaljer, som Alexandre Dumas mesterlig flettede sammen til det bedste plot jeg nogensinde har haft fornøjelsen af at læse. Jeg får stadigvæk gåsehud når Haydée anklager Fernand Mondego, mødet mellem Edmond og Mercédès, og hver eneste gang Edmond tilkendegiver sig over for sine ofre. Åh gåsehud!

Jeg frygter, at de fleste er mere bekendt med Dumas’ tre Musketerer og selvom jeg også er glad for D'Artagnan og de andre tre, så ligner ”De Tre Musketerer” og alle bøger som hører til serien en overfladisk actionfilm når man sammenligner dem med Greven af Monte Cristo, som er en litterær spændingsdiamant.

Jeg ville ønske, jeg kunne læse bogen igen for ”første gang”, så hvis i ikke har læst bogen endnu, så bare kom i gang!

PS: Personligt vil jeg anbefale Høst & Søns udgave fra 2000, da den byder på utrolig flotte illustrationer, som harmonerer så dejlig med teksten.

Carina Pabst er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og som man nok fornemmer her, en glødende fan af Alexander Dumas d. Æ.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse om den her Bohemian Rhapsody