Carina anmelder 'Forestillinger om støv'

Ugens anmelder er Carina Pabst

04.08.21
”Forestillinger om Støv” fangede Carinas opmærksomhed

De fleste kender det sikkert:

Man går igennem en boghandel på jagt efter den næste bog eller en gave og så falder man over en bog, hvor man tænker ”nej, hvor ser den flot ud”. Sådan gik det med mig og Philip Pullmans serie ”Forestillinger om Støv”, hvor særlig bind 2 fangede min opmærksomhed med dens flotte kontrastrige farver.

Som fantasy-nerd vidste jeg selvfølgelig godt, hvem Philip Pullman er og hvilken verden han har kreeret med pigen Lyra som hovedperson: med historien om hende og hendes gyldne kompas opnåede Philip Pullman verdensberømmelse i de sene 90'er. Jeg tøvede derfor ikke længe, købte begge bøger og kom i gang.

Med ”The Book of Dust – La Belle Sauvage” fra 2017 (”Forestillinger om Støv 1 – La Belle Sauvage”, 2017) vender Philip Pullman tilbage til universet fra His Dark Materials-trilogien. Bogen begynder omkring et årti før ”Det gyldne kompas”, dvs. dengang Lyra var spæd. Her møder vi drengen Malcolm Polstead, som lever et stilfærdigt liv som søn af indehaverne af kroen The Trout, der ligger idyllisk ned til floden Themsen i Oxford. Kroen får dagligt besøg fra nær og fjern, og Malcolm, der er både venlig, vellidt og ukueligt nysgerrig, sludrer lystigt med kroens gæster og suger til sig af deres viden om verden udenfor. Også nonnerne i klostret på den anden side af floden omgås Malcolm ofte og hjælper dem med madlavningen og forefaldende arbejde. En dag bliver spædbarnet Lyra overladt i nonnernes varetægt, og straks får både kroen og klostret besøg af uvante gæster, der alle synes at være overordentlig interesseret i den lille pige.

Samtidig præges Oxford af en række voldsomme begivenheder. Et endeløst uvejr truer med at oversvømme byen, og det mystiske og stærkt religiøse Alexanderforbund gør sit indtog i byen og begynder at rekruttere byens børn til deres lyssky aktiviteter. Det er tydeligt for Malcolm, at der er onde kræfter på spil, men heldigvis møder han også idehistorikeren Hannah Relf, og gennem hende får han kontakt til den hemmelige organisation Oakley Street, som kæmper mod Alexanderforbundet og hjælper Malcolm, som påtager sig opgaven at føre Lyra i sikkerhed, da klostret ikke længere kan beskytte hende.

Med stor fantasi og indlevelse skildrer Pullman magiske væsner, hændelser og verdener, der overgår vores umiddelbare forestillingsevne, og tager læseren med ud på mageløse eventyr. Selvom bogen – samt det Gyldne Kompas – placeres i børneafdelingen, er bogen ikke kun egnet til børn. Dette er også grunden til, at jeg anbefaler bogen: ikke (kun) fordi bogen har et godt gennemtænkt plot, med stærke og tydelige karakterer, som virker meget menneskeligt med deres dramatiske følelser, eller på grund af den filosofiske undertoner, eller fordi de to bøger ser meget flot ud… Det er særlig på grund af dens dobbelthed.

Da jeg begyndte med læsningen forventede jeg en magisk, hyggelig oplevelse, men jeg blev overrasket af dens ret mørke plot, som kulminerer til sidst, hvor spørgsmålet stilles om det nogle gange er i orden eller måske endda nødvendigt at kæmpe for gode, demokratiske idealer med ufine og udemokratiske metoder? Historien bevæger sig hele tiden på en balanceakt mellem et børne-perspektiv og et voksen-perspektiv og gør dette på en meget elegant måde.

Jeg anbefaler begge bøger til de voksne, som aldrig vil røre en fantasy-bog, men som er på udkig efter noget nyt – og så anbefaler jeg selvfølgelig bøgerne til dem, som enten har læst (eller set) His Dark Materials.

PS: ”Forestillinger om Støv” kan læses uden, at man kender til de andre bøger.

Carina Pabst er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her Dværgen fra Normandiet