Eva anmelder 'Hævnen er sød'

Ugens anmelder er Eva Themsen

01.09.21
Trænger du til et godt grin? Så er denne bog et godt bud.

Anmeldelse af 'Hævnen er sød A/S' af Jonas Jonasson

Mange kender måske Jonas Jonasson fra ”Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt”. Han har skrevet flere bøger siden, mere eller mindre vellykkede, men med ”Hævnen er sød A/S” er han tilbage på sporet. Bogen er som de øvrige skrevet over en skabelon, hvor forfatteren blander historiske begivenheder med fiktive personer. Det hele er skildret med stor humor, og det kommer der samtidig en god historie ud af.

Victor Alderheim er en kedelig karl. Han har snydt og bedraget sin kone, der har arvet faderens kunsthandel, så han nu sidder enevældigt i direktørstolen. Meget ubelejligt bliver han lige pludselig præsenteret for en halvvoksen knægt, som angiveligt skulle være hans søn. Et resultat af hans jævnlige besøg hos en mørklødet prostitueret. For at slippe for vanæren tager han knægten med til Afrika – kuløren passer - hvor den unge mand efterlades på savannen – tiltænkt som løvernes aftensmad. Så galt går det heldigvis ikke, da han mirakuløst bliver reddet af en medicinmand, som tager ham til sig, som den søn han aldrig fik selv.

Hjemme i Stockholm har den kreative iværksætter Hugo Hamlin fået den ide at oprette firmaet Hævnen er sød A/S. Firmaet har stor succes, da mange mennesker har noget, de ønsker at hævne. Hugo Hamlin får en skønne dag nogle kunder han sent vil glemme. En forsmået hustru – en afvist søn og en afrikansk medicinmand har på forunderlig vis fundet sammen og ønsker nu hævn over kunsthandleren. Herfra tager begivenhederne for alvor fat.

Jonas Jonasson formår at få de mange handlingsforløb til at hænge fint sammen. Det hele er pakket ind i en humor og en fortælleglæde, der bobler i læseren længe efter at sidste side er læst.

Eva Themsen er Bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.