Foto af Eva Themsen med bogen "Sallys far har mandeinfluenza"
Eva Themsen er ugens anmelder

ugens anmelder er Eva Themsen

10.11.21
MØD SALLYS FAR - NU MED MANDEINFLUENZA

Læs endelig videre selv om det er en billedbog." Sallys far har mandeinfluenza" er en af de vidunderlige billedbøger, der går lige i hjertet på både børn og voksne.
Den er skrevet af Thomas Brunstrøm, og den humoristiske tekst er på forunderlig vis illustreret af Thorbjørn Christoffersen hvis vidunderlige farverige illustrationer tilføjer historien både ekstra humor og hjertevarme.

Bogen handler om pigen Sally, der vågner en morgen og er lidt sløj. Hendes Far mener nu ikke, at det er så slemt. "Hvis der ikke er noget, der bløder, eller der ikke stikker knogler ud af kroppen,
så er man ikke rigtig syg", siger han. Næh - da han var dreng, havde han både pest, kolera og skørbug på samme tid. Og han blev ikke hjemme fra skole selv om den ene arm var faldet af. Sally gider ikke høre mere på Far og tager i skole.

Da Sally kommer hjem fra skole, ligger Far på sofaen, og har det noget så forfærdeligt. Han er blevet ramt af den livstruende sygdom "mandeinfluenza" - den værste af alle sygdomme i hele verden. Så bliver Sally sat i sving. Patienten skal vartes op med alt fra bananer, lakridser, tomatsuppe og til ostepops. Mere livstruende er sygdommen heldigvis ikke. Men Far går så vidt som til at skrive testamente.

Næste dag er Far heldigvis rask igen. Han indser, at han har været urimelig, da han sendte Sally i skole, men han kompenserer med en omsorgsdag for hele familien, hvor de putter i sengen, ser film og giver den max hygge.

Bogen slutter med denne pragtfulde replik " Du skal være glad for, at du er en pige, så du ikke kan få mandeinfluenza. I nat kom jeg til at nyse så meget, at min arm røg af igen. Men det peb jeg ikke over," siger Far stolt.

Der er efterhånden kommet 11 bøger om Sallys Far, hvor han "brillerer" med alt fra at bande ad helvede til - at kringle julen.

Bare gå i gang - sjove historier venter forude, hvor det hele går op i en højere enhed, og historierne bliver forstærket af de helt vidunderlige illustrationer.

Denne og mange andre fantastiske historier kan selvfølgelig lånes på Vordingborg Bibliotekerne eller hentes på eReolen.dk.

God fornøjelse.

Eva Themsen er Bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og sidder med i Team Børn & Unge og Team Læring & Formidling.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her: Sommertræet af Guy Gavriel Kay.