Eva anmelder 'Urværk' af Ane Riel

Ugens anmelder er Eva Themsen

06.04.22
Tiden går og klokken slår.

Det kunne have været titlen på Ane Riels roman fra 2021, men den hedder altså ”Urværk”. Nogle vil måske mene, at det er en stille og deprimerende bog, men for den rette læser åbner der sig en skøn og trods alt livsbekræftende historie.

Alma er en gammel, næsten døv, dårligt gående og smådement kone, der bor alene i sit hus. Hun får de nødvendige forsyninger leveret fra købmanden, og er skræmt ved tanken om kontakt med andre mennesker. Hendes faste holdepunkt i tilværelsen er bornholmeruret i stuen, hvor det er hendes vigtigste opgave at sørge for, at uret bliver trukket op, og tiden fortsætter.

Alma har været gift med en urmager, men han er død nu, og der er noget omkring hans død, som Alma ikke kan huske eller ivrigt fortrænger. Alma er glemsom og forvirret. Hun har klistret sedler op med gode råd. ”Af og til bliver du forvirret. Det går over igen. Lad være med at gøre noget, når du er forvirret og ikke kan huske noget. Bare vent til det er overstået. Men huske at trække uret op, inden du går i seng (bornholmeruret inde i stuen)".

Alma ser en lille dreng, som lufter hund foran hendes hus. Hun får - på trods af alt - lyst til selskab og får lokket hunden ind i huset og dermed også drengen. Et spirende venskab udvikler sig imellem Alma og drengen Otto. Et venskab på tværs af alder – manglende hørelse/hukommelse – og en usikker lille dreng.

Så skønt beskrevet. Og så er der lige det med Almas mand. Hvad skete der i grunden med ham? Hvorfor kommer drengen Otto ikke mere og besøger hende? Alma har nok at spekulere over. Der er mange løse brikker i det store puslespil, der hedder Almas hukommelse. Til sidst lykkes det dog for Alma at få lagt brikkerne. Og dermed får vi læsere også opklaret, hvorfor det gik, som det gjorde.

Tiden og Almas bornholmerur går i stå, men vi læsere er blevet godt underholdt af en stille men bevægende historie.

Eva Themsen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af anmeldelsen i sidste uge, kan du læse om H. M. Dronningens smykker her.