Ugens anmelder er Eva Themsen

22.02.23
Det er rørende – det er skræmmende og værst af alt, det er sket i virkeligheden

Eva anmelder Papirarmbåndet skrevet af Rachael English

Papirarmbåndet foregår i Irland henholdsvis i nutiden og i starten af 1970´erne. Omdrejningspunktet for romanen er det katolske mødrehjem Carrigbrack. Her blev unge, gravide, ugifte kvinder sendt hen for at føde deres som regel uønskede børn. De var sendt bort af deres familie, for hvem det – i et katolsk samfund - var en stor skam med en graviditet udenfor ægteskab.

Mødrehjemmet blev drevet af nonner, og opholdet var bestemt ingen dans på roser. Kvinderne måtte betale for opholdet ved at knokle med hårdt arbejde fra morgen til aften og flere måtte blive efter fødslen for at betale for opholdet. Det var forfærdelige og nærmest slavelignende forhold. De fleste af børnene blev bortadopterede ofte under tvang eller efter opdigtede historier om dødfødte børn.

Her arbejdede hovedpersonen Katie som sygeplejerske i starten af 70´erne. I den periode gemte hun de små papirarmbånd, som børnene fik på ved fødslen. Hun noterede samtidig børnenes navne, og hvornår de var født. Disse papirarmbånd har Katie gemt af vejen i en æske i næsten 50 år, men efter hendes mand døde, får hun den tanke at lege detektiv og prøve at opspore både børn og mødre og måske få dem genforenet.

Det er en rørende og sindsoprivende rejse, hvor hun finder frem til mange skæbner. Ulykkelige mødre som aldrig er kommet sig over tabet af det bortadopterede barn. Børn - nu voksne – der har længtes efter deres biologiske mor hele livet. Samtidig er der nogle kvinder, der ikke ønsker at blive genforenet, da de er kommet videre i tilværelsen. Ofte kender deres nye familier ikke til kvindernes forhistorie, og det ønsker de ikke at få rippet op i.

Som alle andre gode romaner har bogen en overraskende slutning, som jeg ikke vil afsløre.

God læselyst!

Eva er bibliotekar og du finder hende oftest på Vordingborg Bibliotek. Eva kan altid hjælpe med at finde de bedste romaner til dig.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her