Ugens anmelder er Eva Themsen

03.05.23
Hvem skulle tro, at jeg kunne blive grebet af en bog om brobyggeri?

Eva anmelder Arkitekten fra New York skrevet af Petra Hucke.

Romanen er en medrivende historie om den dramatiske opførelse af Brooklyn Bridge. Historien begynder i 1885, hvor den tysk-amerikanske ingeniør John Augustus Roebling får den enormt vanskelige opgave at bygge Brooklyn Bridge. Brobyggeriet vil gøre livet meget nemmere for de mange mennesker, der hver dag skal fragtes over vandet imellem Brooklyn og Manhattan. Desværre bliver Roebling ramt af en arbejdsulykke og dør.

Hans søn er chefingeniør på byggeriet, og han får overdraget opgaven at videreføre det komplicerede byggeri. Det går hverken værre eller bedre end at sønnen Washington også bliver ramt af en ulykke i forbindelse med byggeriet. Han får nemlig dykkersyge, og bliver sat ud af spillet i lange tider.

Det er her bogens hovedperson Emily for alvor kommer på banen. Emily er gift med den sygdomsramte Washington. Hun er matematisk begavet – fuld af gåpåmod og helt opslugt af brobyggeriet. Hun kaster sig ud i arbejdet med videreførelsen af broen. I starten som bindeled imellem sin syge mand og byggepladsen, men langsomt tager hun over. Der er mange forhindringer ikke mindst fra mændenes side, der mener, at en kvinde bør være i hjemmet og varetage opgaverne der, men Emily er stærk og knokler videre. Hun tegner og beregner og kæmper for at løse det utal af problemer, der uundgåeligt opstår i løbet af byggeriet. Jeg kan roligt røbe, at broen bliver færdigbygget, og den står jo stadig som et af New Yorks vartegn.

Det hele handler dog ikke om brobyggeri. Der er en levende beskrivelse af parrets familieliv i lyst og nød. Samtidig giver bogen et fint tidsbillede og er en fortælling om kvindernes rolle i samfundet på det tidspunkt.

Det hører med til historien, at Emily har levet i virkeligheden. Forfatteren nævner i et efterskrift, at der ikke har været mange kilder, så en del af historien er fiktion. Det gør på ingen måde historien dårligere eller Emilys bedrift mindre. Bogen er en del af serien ”Historiens enestående kvinder”, og det lever den i høj grad op til.

Jeg kan på det varmeste anbefale bogen. Den kan selvfølgelig lånes på biblioteket eller hentes som e-bog.

Rigtig god fornøjelse.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.

Eva Themsen er bibliotekar ved Vordingborg Bibliotekerne og du møder hende oftest i Vordingborg.