Ugens anmelder er Gunnvá Bak Mortensen

30.11.22
"Floke" af Ida Eva Neverdahl.

Nordisk mytologi og vikingetiden kombineret med skøn humor og skæve tegninger – latterfremkaldende tegneserie for både børn og forældre.

Floke er en fredelig og pacifistisk fyr, som gerne vil digte, spille musik, nyde naturen og hjælpe andre. Desværre lever han i vikingetiden, hvor vold og drama er en del af hverdagen – selv hans mor og små søstre er kamplystne, og Floke bliver kastet ud i et dramatisk eventyr, selvom det egentligt strider mod hans rolige natur. Som historien skrider frem, kommer Floke ud på lidt af en rejse, og han skal intet mindre end forhindre Ragnarok! På sin færd møder han drager, zombie-dinosaurer, et vikingespøgelse og andre mystiske væsner, han kommer på fisketur med tordenguden Thor og til verdens ende (og tilbage igen).

Noget af det bedste ved Floke er de mange både smukke og fjollede illustrationer, som i sig selv er meget underholdende – Flokes ansigtsudtryk kan virkelig variere i mange sjove udtryksformer. Til trods for det gakkede univers giver bogen også et indblik i figurer og centrale begreber inden for nordisk mytologi, det skal dog ikke tages for bogstaveligt, men læses med en vis portion ironi.

Den norske tegneserieskaber Ida Eva Neverdahl (f.1993) har med Floke-serien skabt en finurlig og legende historie både i handling og illustration. Det er nordisk mytologi med et twist, hvor der også med nutidsbriller stilles spørgsmål til vikingetidens stereotype karakterer.

Eventyret om Floke er en serie på 3 bind. Bind 2 og 3 findes allerede på norsk, men de er endnu ikke udkommet på dansk, vi venter spændt!

Bogen er en tegneserie i bogformat, den anbefales fra 10 år, men kan også læses højt for børn omkring 5-6-års alderen (dog er der indimellem nogle lidt uhyggelige illustrationer). Floke kan også sætte skub i læselysten hos børn, da den ikke er særlig teksttung, nem at gå til og underholdende.

Gunnvá er ivrig bruger af biblioteket og en super dygtig bibliotekarkollega.