Jette anmelder 'Det du ikke vil vide'

Ugens anmelder er Jette Mehlsen

02.06.21
På forsiden af bogen "Det, du ikke vil vide" af Birgithe Kosovic står der: ”En dokumentarroman”, og forfatteren lægger da heller ikke skjul på, at det er hendes eget liv, som hun beskriver.

Hovedpersonen Birgithe vokser op i en dansk jugoslavisk familie på Vestegnen i 1980’erne, med lillebror, dansk mor og jugoslavisk far. Faren, der er serber, kommer lidt hovedkulds til Danmark i 1970’erne som gæstearbejder.

Faren har meget høje forventninger til livet, og er sikker på, at den store gevinst venter lige om hjørnet. Han er en fantast, en ludoman og alt hvad han rører ved, bliver til støv. Han er opfinder, og kaster sig ud i det ene håbløse projekt efter det andet, hvilket betyder, at familien konstant er på røven. Og så er han vred, han kan pludselig eksplodere uden grund, og han nyder sin vrede!

Det her er først og fremmest en fortælling om at være barn af en fuldkommen utilregnelig far. Forfatteren har sat sig for at undersøge sin fars vrede, og hvad den har gjort ved hendes opvækst. Hvorfor var han så voldsom?

Der er flere historier i bogen: Den starter med et kærligt og humoristisk portræt af faderen og hans møde med Danmark og Birgithes mor. Der er Birgithes families historie på skiftende adresser i Albertslund.

Og så er der beskrivelser af morens og farens henholdsvis danske og serbiske familie i tiden omkring 2. verdenskrig. Morens familie rummer en ulykkelig historie om mormorens søster, der i 30’erne blev gift med en tysk officer, og i slutningen af 2. verdenskrig må flygte fra det 3. rige og ender i en flygtningelejr. Det er en meget rørende historie! Farens historie handler om, hvordan det serbokroatiske folk bogstavelig talt slagtede hinanden under 2. verdenskrig.

Romanen slutter med skildringen af farens sidste leveår. Han er fraskilt, venneløs og har slået hånden af sine børn. Han er ulykkelig men stadig lige lunefuld og herskesyg.

Det er virkelig et brag af en bog. Forfatteren giver både kulturelle indblik, menneskelig indsigt og sproglig elegance. Birgithe Kosovic var meget bekymret for, hvordan faren ville reagere, når bogen udkom: ville han gøre skade på sig selv eller på hende? Faktisk dør faren dén dag, hvor bogen går i trykken.

I 2010 udgav forfatteren romanen ”Det dobbelte land” hvor hun beskriver sin serbiske slægts blodige historie. I 2016 udkom den to bind lange romanbiografi ”Den inderste fare” om besættelsestidens udenrigs- og senere statsminister, Erik Scavenius, og den historiske romanserie vandt i 2019 Politikens Litteraturpris.

Anmelder Jette Mehlsen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne