Oplyst af Tara Westover

Ugens anmelder er Jette Mehlsen

21.07.21
En anmeldelse af 'Oplyst' af Tara Westover - en stor læseoplevelse!

'Oplyst' foregår i delstaten Idaho – langt ude i nogle øde bjergegne. Hovedpersonen Tara, der er ud af en søskendeflok på 7, vokser bogstavelig talt op som en ”no body”. Hun er skjult for myndighederne og officielt ikke-eksisterende indtil hun er 8 år. Tara og hendes søskende hjælper til på farens skrotplads og indsamler forråd til dommedag. Når der er tid til det, bliver de hjemmeundervist.

Faren er den altdominerende skikkelse i familien. Han er stærkt troende mormon, der lider af galopperende paranoia. Læger, hospitaler og skoler er satans værk. Alt hvad der er værd at vide, står i de gamle hellige bøger. Faren er en tyran, der tvinger børnene til at arbejde på skrotpladsen under livsfarlige forhold. Moren er svag, og Taras ældre bror begår grov vold og psykisk terror mod sine søskende.

Det kan lyde som en barsk historie – og det er det også! Det er en forfærdelig dysfunktionel familie, der kommer ud for den ene katastrofe efter den anden, og som læser tænker man: ”Nu kan det ikke blive værre, men det kan det! Bogen handler om, hvorfor oplysning er en forudsætning for at kunne danne sig en selvstændig personlighed. Først som 17-årig får Tara kæmpet sig ind i uddannelsessystemet.

Bogen handler også om kampen for at kunne og ikke mindst turde at komme ud af familiens greb! Dette er en erindringsroman og forfatterens debutroman. Tara er i dag 33 år, hun er en stilling som professor i historie på Cambridge Universitet.

'Oplyst' er skrevet meget nøgternt / objektivt. Der er ingen formildende omstændigheder overhovedet, og man har et tydeligt indtryk af, at selvom dette er en roman, så er det en 1 til 1 beskrivelse af Taras liv. Under læsningen om denne dysfunktionelle familie, kom jeg til at tænke på romanen Harpiks af Ane Riel, der også har en paranoid far i hovedrollen. Men den er fiktion med humor! I 'Oplyst' er der ingen humor men en stor læseoplevelse. Bogen har fået fine anmeldelser.

Ved du i øvrigt, at du kan læse anmeldelser her på vores hjemmeside og i appen ”Biblioteket”? Det kræver blot, at du logger ind med dit CPR.-nummer og pinkode. Søg titlen frem: klik på ”Anmeldelser”.

Jette Mehlsen er bibliotekar ved Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her Sapiens