Ugens anmelder er Jette Mehlsen

02.03.22
Donal Ryan: Sælsomme vækster

Hovedpersonen Moll bor med sine forældre i en lille landsby i Tipperary i Irland. Det er en familie med høj moral - men lav social status. De bor til leje i et lille husmandssted ejet af herremanden. Forældrenes liv er fyldt med hårdt arbejde, men alt overskygges af deres tro og så kærligheden til Moll - deres eneste barn.

I 1973 forlader den 20-årige Moll sit hjem i Irland uden et ord. Hun stiger på bussen og forsvinder sporløst. Efterhånden betragtes hun som død. Der står et sted i bogen: ”Moll var enten gravid eller død. Og det var svært at sige, hvad der var værst”.

Efter fem år dukker Moll dog op igen, lige så pludseligt som da hun forsvandt. Hun medbringer mand og barn og en historie, som ingen har hverken hørt eller set lignende, og intet bliver nogensinde det samme igen!
Det er en poetisk roman om 3 generationers liv. Vi hører om de sociale forskelle i det konservative, religiøse samfund.
Det er en utrolig smuk roman og ikke mindst er forfatterens beskrivelser af naturen sindssygt bevægende!

Forfatteren er født i 1976, og han stammer selv fra en lille landsby i Tipperary.
Dette er hans fjerde roman på dansk og den blev kåret til årets roman 2020 i Irland.

Jette Mehlsen er Bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og teamleder i Team IT.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du her læse om Korsveje af Jonathan Franzen