Der hvor du ikke vil hen af Astrid Saalbach

Ugens anmelder er Jette Mehlsen

11.05.22
En forfatters bud på kvindernes danmarkshistorie!

Jette anmelder bogen 'Der hvor du ikke vil hen' af Astrid Saalbach.

I 1989 arvede Astrid Saalbach en pose med gamle breve og avisudklip fra sin mormor. Først 30 år senere læste hun dem. Brevene fortalte en skæbnesvanger historie om mormoren og mormorens moster. Denne roman er inspireret af disse breve og disse 2 kvinders skæbner.

Historien begynder i Fåborg 1912, hvor vi møder Sigrid på 7 år, der lever et trygt liv som sparekassedirektørens datter. Sigrid er tæt knyttet til sin moster Anna, der er 19 år. De 2 er bogens hovedpersoner. Anna arbejder på kontor på konservesfabrikken. Fabrikanten bestiller en af de fynske malere til at portrættere nogle af de ansatte på fabrikken. Én af dem er Anna, og det bliver skæbnesvangert. Anna og maleren indleder et forhold. Maleren er meget ældre end Anna, han er gift og har 4 børn. Da forholdet bliver opdaget, er det Anna, der bliver udskammet, og hun er nødt til at flygte fra byen. Hun rejser til København og uddanner sig til tandlæge. Tiderne er hårde og der er meget arbejdsløshed. Annas bror arbejder på Grønland som kolonibestyrer, så Anna beslutter sig for at rejse til Grønland for at praktisere som tandlæge. Dén 3. del af bogen, som foregår i Grønland er utrolig spændende. Vi hører om livet i Grønland, da Grønland var en koloni. Om grønlandsk kultur, natur og ikke mindst grønlændernes tænder!
I det hele taget er det en utrolig spændende beskrivelse af kvindeliv og livsvilkår i Danmark op gennem 1900-tallet. Man kan sige, at denne roman er forfatterens bud på en kvindernes danmarkshistorie.

Astrid Saalbach er født i 1955. Hen er uddannet Skuespiller fra Statens Teaterskole. Hun skriver både dramatik og prosa. Hun har fået et hav af priser - ikke mindst for sin dramatik!

Jette Mehlsen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her