Jonas anmelder Dværgen fra Normandiet

Ugens anmelder er Jonas Theis Petersen

28.07.21
En fortælling om et 70 m langt broderi

En bog om et 70 meter langt broderi lavet i 1000-tallet virker umiddelbart ikke synderligt interessant, men i Lars-Henrik Olsens klassiker ”Dværgen fra Normandiet” vækkes historien til live, når Bayeux-tapetet spindes ind i en medlevende fortælling.

Den 10-årige pige, Fifa, er opvokset i et nonnekloster i Sydengland, og kender ikke meget til livet uden for murene. Hun har dog et særligt talent for at sy, og hun er derfor én af de fire sypiger, der udvælges til at skabe billedtæppet, der skal vise slaget ved Hastings i 1066. Værket er bestilt af biskop Odo, der også har sat den tidligere hofnar og nu billedkunstner, Dværgen Turold, til at lede arbejdet. Til at berette om hvad der faktisk skete, har Odo sendt den tilfangetagne vikingekriger, Ligulf. Sypigernes monotone hverdag ændrer sig hurtigt, ligesom nysgerrigheden for livet uden for klosteret vokser for hvert sting der syes i broderiet.

Lars-Henrik Olsen kendes nok mest for sine børne og ungdomsbøger om bl.a. nordiske gudesagn, myter og historiske fortællinger, hvor Erik Menneskesøn og Dværgen fra Normandiet formodentlig står som de bedst kendte udgivelser. Bøgerne henvender sig til børn og unge læsere, men bogen fungerer upåklageligt som voksenlæsning, enten som førstegangslæsning eller som glædelig genlæsning.

Bøgerne ”Flugten fra klosteret” og ”Kongens død” er hhv. bind 2 og 3 i serien.

Find alle Lars-Henrik Olsens bøger på dit lokale bibliotek og på eReolen og eReolen GO.

Jonas er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne

Gik du glip af sidste uges boganmeldelse, kan du læse den her Oplyst