Trylleblik af Ane Bjørn

Ugens anmelder er Jonas Theis Petersen

18.05.22
Jonas anmelder Trylleblik af Ane Bjørn

”Vidste du, at hvis man lukker det ene øje og dækker for det med to fingre, så får man trylleblik? Det har min bedstemor lært mig”. I et land uden navn i en by i ruiner lærer en pige noget ganske særligt af sin bedstemor: Med to fingre for det ene øje kan hun se alle verdens magiske ting.

Smukke ting, som ellers er usynlige. Fine ting, man ikke troede fandtes. Gyldne slotte i mørke skove. Havfruer i dybet.

TRYLLEBLIK er en sanselig billedfortælling om en familie på flugt og om en lille piges ukuelige evne til at se verdens skønhed under selv de mest umulige omstændigheder.

Familiens flugt fortælles udelukkende i bogens billeder, mens ordene, der er fortalt af pigen, alene beskriver hendes oplevelse af verden omkring hende. En verden der trods realiteternes grusomhed stadig er fuld af farver og magi, lys og håb.

TRYLLEBLIK er en eviggyldig og barsk historie om at flygte, men det er også en håbefuld historie om et barns fantastiske evne til at blive ved med at tro på, at der findes godt og smukt i verden.

Jonas er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.