Ugens anmelder er Lise Duvander

16.11.22
En biografisk roman om en spændende kvindelig forsker.

Ugens Anmelder er Lise Duvander, der anmelder bogen “Kvinden der samlede verden “ af Eva Tind. En biografisk roman om den spændende kvindelig forsker Marie Hammer 1907 - 2002.

Marie rejser jorden rundt ene kvinde igennem 40 år. Hun er forsker og vil bevise, at verdens kontinenter på et tidspunkt har hængt sammen. Dette undersøger hun ved hjælp af jordbundsprøver for at undersøge, om der findes liv under jordoverfladen. Hun skærer simpelthen et lille jordlag af forskellige steder i verden og undersøger sine mikroskopiske dyr. Hun har en teori om, at hvis disse små usynlige mider findes overalt på vores jord, lige under overfladen, så har vores kontinenter hængt sammen, og hvis man kigger på en globus, så kunne det også næsten se ud som om, at kontinenterne kunne samles til et puslespil!

Marie Hammer bliver den første kvindelige forsker, der får sit eget dyr dokumenteret, hvilket giver hende retten til selv at navngive dyret; nemlig ”Mosmider”. Hun er med på Knud Rasmussens 7. Thule-ekspedition, som den første kvinde i 1932, hvilket skabte lidt skeptisk blandt de mange mænd på skibet, men hun blev hurtig anerkendt og respekteret, da hun imponerede med stor viden og modet til at bo og leve på skibet uden hensyntagen til, at hun var kvinde.

Lidt om hendes opvækst og baggrund: Marie vokser op i en søskendeflok på syv søstre og en bror. Hun er tvilling, og Aase og Marie har hele livet et anspændt forhold, hvor de to søstre har svært ved at løsrive sig fra hinanden. Hun har en stor trang til at se hele verden – alene. Aase har samme eventyrlyst, men har brug for Marie ved sin side. Familien bor i en hvid villa nord for København. Faderen er matematiker og underviser på gymnasiet. Faderens forhold til børnene er stift og uden megen kærlighed. Han bruger kølige nøgterne ord, når han taler med børnene. Ord, der for Marie, åbner en port mod en ufattelig viden. Om søndagen får pigerne lov til at komme ind i familiens bibliotek og her starter Maries lyst til viden. Bøgerne åbner dørene for hende, lige ind i junglen, ind i fortiden og ind i fremtiden. Hun bladrer sig hele vejen rundt om jorden.

Hun møder Ole Hammer og de bliver gift, da Marie er 29 år gammel. Hun er meget glad for ham, men insisterer på, at hun kun vil giftes med ham, hvis han lover aldrig at stå i vejen for hendes forskning! Hele sit liv griber hun chancen for at begive sig ud i de mest øde og efterladte områder på hele jordkloden, med det ene formål; at indsamle mosmider. Hendes rejser bliver betalt af Fonde, legater osv. og hun ender selvfølgelig med at være den første og eneste kvindelige forsker, der har samlet så meget baggrundsviden om kun et enkelt dyr. Og om dets betydning for vores viden om klodens fortid. Sådan et liv har selvfølgelig store omkostninger for hende, som mor til 4 børn, men også for hele familien, og de ender da også med, at spredes i alle retninger, uden synderligt sammenhold resten af livet.

Romanen er en litterær fantasi, der bygger på den virkelige Dr.phil. Marie Hammers liv, som mosmide-forsker, jordomrejsende, pioner, hustru og mor.

Lise Duvander er flittig låner hos os og medlem af en af de mange læsekredse, som Vordingborg Bibliotekerne skaffer materialer til.