Ugens anmelder er Louise

10.05.23
Nye bøger til begynderlæserne: tag med Emma og Birk på eventyr i en firkantet og klodset verden fra det populære bygge-spil Minecraft, hvor man ved hjælp af fri fantasi og 3D-klodser af f.eks. sten, græs og træ kan bygge sin egen verden, alene eller sammen med andre spillere.

Forfatteren Nick Eliopulos har skrevet to bøger baseret på Minecraft-universet. I bogen ’Minecraft - mobs i Oververdenen’ vil de to venner Emma og Birk udforske Oververdenen for at finde det perfekte kæledyr til Emma. Birk er meget glad for sin ulv, Hyl, og Emma ønsker sig derfor også et kæledyr. Undervejs må de dog erfare, at ikke alle mobs (dyr og monstre i spillet) egner sig lige godt som kæledyr. F.eks. bliver bierne vrede, da Birk forsøger at hente bikuben ned til Emma. Og kan man overhovedet have en zombie som kæledyr?

I ’Minecraft - overlevelse’ kaster Emma og Birk sig ud på et hæsblæsende eventyr for at bestige det store bjerg i Oververdenen. Emma er nysgerrig på, hvad man kan se fra toppen af bjerget, men først må de indsamle mad og redskaber, som de skal bruge for at nå til tops. De begiver sig på vej mod bjergets top men støder på onde, omvandrende mobs, der kommer frem i mørket. Emma og Birk har ikke noget sted at sove og må kæmpe mod skeletter, zombier og creepere, indtil solen står op.

Den nye, letlæste serie fra Alvildas Stjernebøger er skrevet med lix 14 og kan læses af børn fra omkring 8-10 år. Bøgerne giver en fin introduktion til Minecraft, hvis man er nysgerrig på spillet, men det er også to underholdende historier, hvis man i forvejen kender alt til det firkantede sandkasse-spil. Illustrationerne er farverige, og spillere af Minecraft vil kunne genkende dem fra spillet. Foran i bøgerne er der små opgaver, som kan løses sideløbende med læsningen.

Foruden disse har biblioteket en lang række andre bøger om Minecraft, og der er både historier, som foregår i Minecraft-verdenen, og fagbøger med tips og trick til de kreative konstruktioner.

Louise Fuglsang Holmquist er bibliotekar ved Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.