Ugens anmelder er Maj Zachariasen

08.09.22
En forrygende bog med det fineste lille twist til sidst

“The Invisible Life of Addie LaRue” af V. E. Schwab er en fantastisk fortælling om historie, kreativitet, ensomhed og kærlighed, som hitter på Booktok for tiden.

Historien starter i provinsen i Frankrig i år 1714. En ung kvinde, titlens Addie LaRue, som brændende ønsker at undgå at blive låst fast i sin lille landsby i et kærlighedsløst ægteskab, indgår i sin desperation en aftale med en af de guder, der svarer om natten. Eller måske er han i virkeligheden en djævel: Hun ønsker sig tid og frihed, og dette udmønter sig i en grusom aftale, hvor hun lever evigt, men dømt til altid blive glemt, af alle hun møder. Så snart hun er ude af syne, er hun ude af sind. End ikke fysiske spor i verden kan hun efterlade sig.

Vi følger Addies nu spændende og omtumlede liv på tværs af forskellige tidsepoker, lande og kontinenter. Alle tider og steder og deres indbyrdes kontraster beskrives levende, lugtende og lysende, som Addie oplever og husker dem, i hendes ofte tørt humoristiske perspektiv.

Addies rige følelsesliv - og især ensomhed - udfoldes indfølende. Hvordan lever man i og for sig selv, når muligheden for at indgå i relationer med andre ikke mere findes? Ligeledes udfoldes hendes ukuelige, kreative kamp for at sætte sit mærke i en verden, som glemmer. Indtil der kommer en dag, hvor der så alligevel er én, som husker hende…

Det er en forrygende bog med det fineste lille twist til sidst som i sig selv er det hele værd.

Maj Zachariasen er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og sidder i Team Aktiviteter og Team Læring & Formidling.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her