Merete anmelder Amdisens bog om økonomiens historie

Ugens anmelder er Merete Stockfleth

29.09.21
En rapkæftet version af økonomiens historie!

Merete anmelder bogen 'En romersk mønt og hvad deraf fulgte: rapkæftet version af økonomiens historie - fra et sydfynsk jernaldermarked til velfærdsstatens fald' af Asser Amdisen.

Amdisen’ bog er velskrevet og giver et forståeligt overblik over økonomiens historie fra antikken og frem til i dag, hvor han samtidig retter en kritik af det nuværende økonomiske system.

Han fremhæver historiske begivenheder og deres konsekvenser for samfundsudviklingen i Danmark og Europa gennem tiden. Han mener, det er et demokratisk problem, når stadig færre af os "almindelige mennesker" forstår de økonomiske tal som embedsmænd, politikere og forskere præsenterer for os.  Som han skriver i forordet og videre fortæller, at forudsætningen for et demokrati er at, "vælgerne, borgerne, pøblen - det vil sige dig og mig - har bare en nogenlunde fornemmelse af, hvad der foregår."

Finurlig og underholdende formidling af økonomiens historie, som alle kan forstå.

Asser Amdisen er cand.mag. i historie og har fx også skrevet: Nu vi taler om demokrati og En ualmindelig og kortfattet danmarkshistorie: fra begyndelsen til for nylig.  Han er også kendt som hushistoriker på DR P3´s program Go’ Morgen.

Merete Stockfleth er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.