Merete anmelder 'Store Kongensgade 23' af Søren Ulrik Thomsen

Ugens anmelder er Merete Stockfleth

08.12.21
Store Kongensgade 23 - et essay af Søren Ulrik Thomsen

Søren Ulrik Thomsen har for længst slået sit navn fast som en af Danmarks store lyrikere.

Seneste udgivelse er “Store Kongensgade 23”, et meget tænksomt erindringsessay, der er fuldt af iagttagelser og minder, omkring dét at blive ældre, om venskaber og familie. "Store Kongensgade 23" er en refleksion over de sidste 50 år i Søren Ulrik Thomsens liv, som livet har præget ham.

Lige fra da hans familie flyttede fra provinsbyen til storbyen i Store Kongensgade, hvor livet begyndte, og verden åbnede sig på en ny måde for den unge Thomsen. Det er også en hyldest til hans forældre, specielt til moderen, som led af depression og med indlæggelser på psykiatrisk i hans ungdomsår.

"Store Kongensgade 23" er en vedkommende bog, da den beskæftiger sig med følelser, som de fleste af os kan nikke genkendende til.

Den er så smukt skrevet. Læs den!

Merete Stockfleth er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og en del Team Læring & Formidling.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse af 'Det ottende liv', kan du læse den her

#UgensAnmelderVB