Korsveje - første del af en trilogi

Ugens anmelder er Merete Stockfleth

23.02.22
Jonathan Franzen: Korsveje - første del af en trilogi

Korsveje er en underholdende og pragtfuld slægtssaga på (597 sider) om familien Hildebrandt, i begyndelsen af 70’erne, som bor i New Prospect, en lille by et eller andet sted i USA, hvis historie gennem det seneste halve århundrede »spejler USA's kulturelle udvikling«, som der står på romanens bagside.

Handlingen tager udgangspunkt i en præstefamilie. Faderen Russ, som er gift med Marion, er præst i kirken First Reformed Church of New Prospect. Sammen har præsteparret børnene Clem, Becky og Perry og Judson. Den perfekte familie går i en form for opløsning på et historisk tidspunkt med Vietnamkrigen, racekonflikter og generationskløfter og opbrud i livsformer som kendetegner tiden.

Romanen handler dybest set om at være menneske og kristen i en foranderlig verden, hvor tro, tvivl, midtlivskrise og børn, der går deres egne veje - er en del af  livets største prøvelser.

Merete Stockfleth er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du her læse om de otte bjerge.