Vindens skygge af Carlos Ruiz Zafón

Ugens anmelder er Merete Stockfleth

04.05.22
En pragtfuld historiefortælling

Merete anmelder Vindens skygge af Carlos Ruiz Zafón. 1. del af serien: De Glemte Bøgers Kirkegård

Daniel Sempere vokser op i skyggen af Den Spanske Borgerkrig. Han bor alene med sin far, der har en antikvarboghandel. Som tiårig bliver Daniel indviet i en hemmelighed af sin far, der findes et hemmeligt sted i Barcelona, som kun ganske få kender, nemlig De Glemte Bøgers Kirkegård. Her ender alle de sjældne bøger, som med tiden er blevet glemt.

Da Daniel for første gang besøger biblioteket i året 1945, får han lov til at vælge en bog, som han skal adoptere og passe på resten af sine dage. Daniel vælger ”Vindens skygge” af den ukendte forfatter Julián Carax, hvis skæbne og livshistorie han gør det til sin mission at opklare. Det viser sig dog at være en sværere mission end først antaget, og han er ikke den eneste, der er på udkig efter Carax og hans bøger.

Man følger Daniel op igennem teenageårene til voksenlivet, sideløbende med hans opklaringsarbejde omkring bogens oprindelse.

”Vinden skygge” er en pragtfuld historiefortælling, krydret med magisk realisme og krimiplot, der er værd at læse. Vindens skygge er første del af serien 'De glemte bøgers kirkegård". De andre bøger i serien er Himlens fange, Englens spil og Åndernes labyrint.

Merete Stockfleth er Bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.