Mette Storm anmelder Foodfanatic: Thai

Ugens anmelder er Mette Storm

30.06.21
”Foodfanatic Thai” af Nadia Mathiasen

Som mange andre låner jeg en masse kogebøger og lader mig inspirere og tænke, ”at det skal jeg prøve en dag” – nogle gange lykkes det endda. I det store udvalg støder man på rigtig lækre kogebøger, både i udformning og i opskrifterne. Denne kogebog er en sand fornøjelse at bladre igennem, den er flot at se på, opskrifterne er nemme at forstå og retterne ser indbydende og lækre ud, hvis man som jeg er glad for det thailandske køkken.

Forfatteren starter med at gennemgå, hvad man bør have af basisingredienser og instrumenter i sit køkken. Derefter er det et stort udvalg i forskellige kategorier, der bydes på. Umiddelbart kunne der ligge en udfordring i at skaffe de mange eksotiske råvarer, der gøres brug af i opskrifterne, men der ligger jo en rigtig god butik i Vordingborg, der er behjælpelig med at skaffe ting hjem, hvis de ikke allerede ligger inde med det. Derudover nævner forfatteren i nogle tilfælde alternativer. Det er desuden også en mulighed at gøre som min plan er, nemlig at udskifte nogle ingredienser med noget, der allerede er i køkkenet, som jeg allerede på forhånd ved glider let ned på hjemmefronten.

Som man kan se på billedet, så har jeg sat mange post-it i bogen. De markerer selvfølgelig de mange interessante opskrifter, som skal afprøves, jeg har meget til gode endnu. Bogen lokker med spændende nudelretter, supper og de indbydende vegetarforårsruller er et absolut must! Og så er der lidt til den søde tand, hvis man er til det.

Bogens forfatter Nadia Mathiasen er i halv thai og har fået madinteressen ind med modermælken, hvilket betyder at hun i dag har flere kogebøger bag sig og driver bloggen Foodfanatic.dk, hvor man finder et væld af spændende og indbydende opskrifter. Gå bare ombord - det kan anbefales.

Mette Storm er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her Højsangen fra Palermovej