Ugens anmelder er Mette Storm

11.01.23
DR Lyd: ”Meget mere Matador”

Det synes at være et velvalgt tidspunkt, at gøre opmærksom på Matador her 1½ uge efter skaberens Lise Nørgaards død 105 år gammel. Matador kender vi jo alle, og de fleste af os over 40 har set serien mere end én gang. Mange af os kan heller ikke helt få nok, men så er der heldigvis rig mulighed for at angribe serien fra andre vinkler end de oprindelige 24 episoder.

Jeg har valgt at lytte til en Podcast fra DR Lyd ved navn ”Meget mere Matador”. Der er foreløbig 37 episoder, der vender alverdens emner indenfor den folkekære tv-serie. Jeg har hørt lidt tilfældige episoder. Blandt andet har jeg hørt afsnit 1, der kiggede på seriens første afsnit, personerne og de tilfældigheder, der gjorde, at Mads Skjern slog sig ned i Korsbæk.

I podcast serien er der forskellige panel-deltagere, alt efter emnet for snakken. Værten er Cecilie Nielsen og nogle gæster er gengangere så som manden bag det populære Korsbæk-spil Janus Madsen. Andre gæster tæller den prisvindende historiker Gry Jexen, professor Vincent Hendricks, udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen og ikke mindst DAMEN selv; Lise Nørgaard.

I de enkelte afsnit af podcasten kigger man på de historiske elementer, karakterernes personlige udvikling og detaljerne i serien. Og hvad er den grå atlaskes egentlig for en kjole? Delte Mads & Ingeborg soveværelse før de blev gift? Hvor gammel er Arnesen i forhold til Vicki? Hvor meget fylder kvinderne på skærmen gennem serien? Hvilket afsnit er det sjoveste og hvilket er det mest sørgelige?

Hvis man er fan af serien, så ligger der mange timers guf for øregangene direkte tilgængeligt på DRs hjemmeside. Det kan varmt anbefales til ren hygge.

Hvis du kan lide at lytte til spændende emner, er der mange steder, du kan finde gode postcast. På dit lokale bibliotek har du adgang til podcasts på eReolen, hvor der ligger en masse emner indenfor bl.a. samfund, historie, film, og selvfølgelig litteratur.

Mette er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og du træffer hende oftest på Vordingborg Bibliotek, men hun betjener også Vordingborg Gymnasium & HFs bibliotek.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.