Nina anmelder 'Den falske markise'

Ugens anmelder er Nina Vestergaard

18.08.21
Er du til de helt store historiske romaner med løgn og bedrag, med adel og pøbel, med musketerer og Solkongens hof – så vil Judith Merkle Riley’s roman "Den falske markise" lige være din sommerlæsning!

Handlingen begynder hæsblæsende; 15-årige Genevieve flygter fra sin onkel i forbindelse med en arvesag og ved et selvmordsforsøg ved Seinen møder hun dronningen i underverdenen La Voisin. Genevieve træder ind i en verden, hvor bedrag, hekse, giftmord, sandsigersker og abort hersker. Her stiger hun hurtigt i graderne og bliver til 'Den falske markise', der kan ”læse din fremtid” ved Solkongens hof.

Ind væves historiske og fiktive personer – alle går til La Voisin med problemer, uønskede graviditeter og ønsker om mord. Alt hvirvles sammen indtil myndighederne i 1500 tallets Paris vil gøre kort proces med La Voisin og hendes sub-verden. Rædslerne begynder med store hekseprocesser og retssager. Vil Genevieve’s nyfundne kærlighed overleve - vil hun selv overleve det store opgør – for den berømte 'Falske markise' havde adgang til hoffet og bedraget derfor større?

Judith Merkle Riley spinder en fortælling, der involverer ægte historiske personer og begivenheder ved Solkongens hof. Med stort historisk flair fortælles om Frankrigs opgør med udøvelse af hekse/vise kvinders hjælp til den fattige del af Paris. Om den kriminelle underverdens forsøg på at kontrollere hverdag i både stat og land. Men også om magten som begreb og misbrug. Det hele beskrives underfundigt med stor humor og rædsel, men også livligt og fascinerende.

Jeg kan varmt anbefale Judith Merkle Riley’s "Den falske markise", der står hjemme på boghylden med historiske romaner.

Nina Vestergaard er Bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her Mørkebarnet