Anmeldelse af 'Storfyrstinden' af Trine Engholm Michelsen

Ugens anmelder er Nina Vestergaard

12.01.22
Spændende bog om Jutta Graae - en af Danmarks vigtigste modstandskvinder

Modstandsbevægelsen i Danmark var ikke kun unge mænd, som beskrevet i film og bøger. En af de største medspillere var Storfyrstinden eller Haddock - som den britiske Special Operative Executive efterretningstjeneste kaldte hende.

Trine Engholm Michelsen har skrevet en spændende og velfortalt biografi om den danske modstandsbevægelses ubekendte chefkoordinator Jutta Graae (1906-1997).

Storfyrstinden, som hun blev kaldt, arbejdede som bankdame i en Københavnsk bank med særligt ansvarsområde for bankboksene i kælderen. Dette areal blev brugt til at koordinere kontakter mellem danske, nordiske og især den engelske efterretningstjeneste. Der blev udvekslet oplysninger, penge, efterretninger og andet.

Jutta Graae blev født ind i en velhavende familie og fik, da hun var i starten af 20’erne, en masse kontakter til engelske diplomater og ansatte i efterretningstjenesten, hvilket hun benyttede sig af til at koordinere indsatsen i Danmark. En indsats, som hun kunne blive straffet hårdt for, da hun begyndte indsatsen før 1940. I slutningen af 1930’erne så hun resultaterne af Krystalnatten, da hun ved et besøg i Tyskland hører, at den professor hun skal møde, er ført bort af nazister. Dette fik hende til at træde ind i modstandsbevægelsen allerede i 1938.

Jutta Graae var en af Danmarks vigtigste modstandskvinder – både fordi hun som kvinde kunne komme til oplysninger, som ellers ikke nåede ud, men også hendes store netværk af efterretningsagenter gjorde, at hendes oplysninger var uvurderlige. Særlig vigtig var hun for Danmarks omdømme i forhold til England, der med mistro havde set Danmark fastholde sin neutralitet og ladet sig besætte næsten uden kamp. Efter hun i 1943 blev afsløret, tog hun til Sverige og fortsatte modstandsarbejdet med bl.a. koordineringen af Danmarks befrielse.

Jutta Graae blev den højst dekorerede modstandskvinde i Danmark og modtog bl.a. Order of the British Empire i 1947. Hun modtog desuden Kong Christians X’s Erindringsmedalje for deltagelse i Krigen 1940-45.

Trine Engholm Michelsen er forsker og har en ph.d. Hun er ansat ved Forsvarsakademiet og modtog Jutta Graaes efterladte breve m.m. så hun kunne skrive denne bog.

Nina Vestergaard er bibliotekar og en del af Team Læring & Formidling på Vordingborg Bibliotekerne

Du kan læse sidste uges anmeldelse her - en fin børnebog med rim og remser.