Ugens anmelder er Nina Vestergaard

19.10.22
Asterix og Griffen er fuld af humor, gakkede situationer og det gammelkendte univers med romerne, der skal have en på tæven!

Nina anmelder denne gang tegneserien 'Asterix og Griffen' af Jean-Yves Ferri.

Selvom det nu er 2 år siden at Asterix’ skaber, Albert Uderzo døde i en alder af 92 – så har et nyt makkerskab overtaget både blyanten og teksten! Og har forlaget fundet det helt rigtige makkerpar??

Ja – uden tvivl – den gamle til tider galgenhumoristiske humor og fantasi og sætninger med dobbelte betydninger er tilbage – og stregerne, der karakteriserer vores gamle venner, er lige så fantastiske som de tidligste Asterix’ tegneserier. Jean-Ives Ferri og Didier Conrad har taget godt fat på både tekst og tegninger. Når det så er sagt – så har de haft hånd i hanke med Asterix i løbet af de sidste mange år.

Julius Cæsar har sat næsen op efter en Grif, som efter sigende skulle leve i Amazonernes rige. Cæsars håndlanger Catograph (læs kortlægger) har fanget Kalashnikova, den smukke Amazone, der under pres skal vise dem vej til griffen. Som sædvanligt sender Cæsar en hær afsted. En hær, der møder samme modstand i form af den russiske vinter, som både Bonaparte og Hitler (Asterix’ tegneserier er fulde af disse små historiske og kulturelle hints, der alle er en fornøjelse at læse! – ikke at forglemme de fornøjelige hints til vores verdenspolitiske situation) – men også en hær, der er utilfreds. Og så møder vi det modsatte af Stockholm syndromet - nemlig en fangevogter og en hel garnison, der alle forelsker sig ubehjælpeligt i Kalashnikova – til stor morskab for læseren!

Asterix, Obelix, Miraculix og Idefix bliver nok engang hidkaldt af et medlem af Miraculix’ store vennekreds af druider og shamaner. Yazuldenforshov, der tyder trommens budskaber, har spået, at romerne vil komme efter deres sagnomspundne Grif.

Vores tapre gallere skal denne gang ud, hvor ingen har været før (et lille hint til Star Treks Beyond the borders where no one has ever ventured) – nemlig til Barbaricum; læs de russiske stepper. Landsbyen, hvor Yazuldenforshov er shaman, er et anderledes samfund end vores lille gallerlandsby – her er de kvindelige Amazoner krigerne, der forsvarer Barbaricum og den sagnomspundne Griff, der er halv ørn og halv løve. Og naturligvis får en af Amazonerne kig på en af gallerne og det selvom at en mand i deres øjne ikke kan være en kriger – og Idefix stikker nok engang af. Vi føres over stepperne (en hentydning til Jane Auel) og frem til en stor indlandssø eller et hav, hvor Griffen er gemt… men hvad er det, der er i dybet? Det vil jeg lade læseren af denne glimrende Asterix tegneserie selv finde ud af.

Asterix og Griffen er fuld af humor, gakkede situationer og det gammelkendte univers med romerne, der skal have en på tæven. Og lad mig afsløre, at ikke én romer vender tilbage til Rom på trods af citatet: alle veje fører til Rom.

Nina er bibliotekar og du kan oftest finde hende på Præstø og Vordingborg Bibliotek. Nina sidder med i vores Team Arrangementer og Team Læring & Formidling.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.