Anmelder Pernille

Ugens anmelder er Pernille Vangaa Knudsen

05.01.22
"Den er fin, appelsin!" - 19 rim, remser og vrøvlevers om alskens frugt og grønt

Børnebibliotekar Pernille har i denne uge læst og anmeldt billedbogen: 'Den er fin, appelsin!' skrevet af Marianne Iben Hansen – og kalder alle forældre eller bedsteforældre!

Snup en hyggelig læsestund og læs billedbogen højt for de allermindste børn fra 3 år. Det er en herlig bog, hvor der virkelig bliver leget med sproget. Billedbogen er på rim og er et friskt nyt pust i samlingen af bøger med rim og remser på børnebiblioteket.

Billedbogen indeholder 19 rim, remser og vrøvlevers om alskens frugt og grønt. Der er fornyelse i måden rimene er skrevet på, men samtidig er opbygningen af ord og sætninger også meget klassiske. De ligger godt i munden, når de læses op.

Forfatteren Marianne Iben Hansen har skrevet mange børnebøger og er bl.a. kendt for bøgerne med ”Axel elsker biler”, som også bygger på rim.

Vi hører om ”Blomkålet blom og hans broccolifætter” eller ”Den er fin, appelsin – nu er det nok artiskok”. Sproget lægger op til leg og sjove snakke om frugt og grønt – og da rimene er meget mundrette er de lette at lære for børn. Bogen inspirerer til leg med ord, og kan derved være med til at styrke og udvikle børnenes sproglige udvikling.

Det er en bog i et sjovt aflangt format med masser af farve og glæde, og man kan ikke undgå at blive i godt humør af at læse den sammen med et barn. Illustrationerne af Zarah Juul er intet mindre end fantastiske, da de både er sjove, smukke og i lækre farver.

En sjov og festlig bog på rim, som får mine varmeste anbefalinger.

Pernille Vangaa Knudsen er børnebibliotekar og en del af Team B&U.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her