De glemte vogtere

Ugens anmelder er Pernille Vangaa Knudsen

29.06.22
"De glemte vogtere" af Andreas Boeskov

Børnebibliotekar Pernille Vangaa Knudsen slår her et slag for den spritnye fantasyroman ”De glemte vogtere” af Andreas Boeskov. Det er en virkelig gribende og meget meget spændende – men også lidt uhyggelig - fortælling.

Den handler om Asger, som er vild med at tegne underlige væsner. Det er som om, at han ikke helt selv kan bestemme, hvad han ender med at tegne. Pludselig en dag tegner han en dreng, som han er helt sikker på, at han ser i nyhederne på TV. En dag begynder de spøjse væsner fra hans tegninger også at dukke op i virkeligheden, og så sker der ting og sager. En flok af mystiske børn med de vildeste kræfter kommer Asger til undsætning.

Det er starten på den hæsblæsende fortælling, hvor Asger møder en fantastisk verden, der blandt andet rummer smukke, særlige og forunderlige væsner. Nogle af væsnerne viser sig at være ekstremt farlige, og snart opdager Asger, at de truer menneskeheden. Asger skal nu i samarbejde med børneflokken redde verden fra de farlige monstre. Asger tvivler på sit eget værd, for har han virkelig fantasi nok til at klare opgaven?

Romanen er Andreas Boeskovs debutroman, og det har han gjort rigtig godt. Bogen har et godt flow, og man bliver hurtigt grebet af stemningen. Det er en virkelig velskrevet roman for alle børn og unge mellem 10-16 år, der elsker fantasy og spænding.

Hvis du i år deltager i Sommerbogen – og afleverer dit udfordringsark på biblioteket, så kan du vælge bogen ”De glemte vogtere” som din boggave.

Bogen findes også på eReolen og eReolenGO! som e-bog og lydbog!

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her.