Ugens anmelder er Pernille Vangaa Knudsen

15.03.23
”Gulduret” er den smukkeste børnebog, jeg længe har læst!

En virkelig velskrevet bog af Sarah Engell og fyldt med de smukkeste illustrationer af Signe Kjær.

Bogen handler om Sophia, som for nylig har mistet sin elskede bedstefar. Hun lavede mange skønne ting med ham, og sammen havde de en stor interesse for blomster og planter. Bedstefar lærte Sophia om planternes navne, og hun øvede sig hver dag, når hun gik til skole og nævnte navnene på de planter, hun mødte på sin vej.

Hun synes, at alt er trist og gråt, nu hvor bedstefar ikke er der mere – og hun er træt af de kedelige hverdage. Sådan har hun sådan set altid haft det og kunne ikke forstå, at bedstefar altid sagde: ”Hverdagen er min yndlingsdag”. Sophia gider ikke hverdagen med madpakker, lektier, regnvejr og koteletter i fad, og hun ville ønske, at hun kunne holde fødselsdag hver dag.

Da Sophia fylder 10 år, kun 5 uger efter bedstefars død, er alt ikke, som det plejer at være. Bedstefar plejede nemlig at lave en skattejagt til Sophia på hendes fødselsdag. Dagen bliver alligevel fantastisk med gaver og kage, og hun får et specielt guldur med blomster på, som bedstefar havde gemt til hende. Det viser sig, at det ikke er et helt almindeligt ur. Hun finder ud af, at hun kan dreje på viserne og rykke tiden frem. Hun beslutter sig for at rykke tiden frem, hen over de kedelige hverdage og pludselig er det hendes 11 års fødselsdag, og 12 års fødselsdag og….

Det løber helt løbsk for Sophia, og hun ville ønske at bedstefar var der, så han kunne hjælpe hende med at gøre det hele godt igen. Måske kan han hjælpe?

En fin bog, der på sin egen finurlige måde, får sat ord på, at hverdagene også kan noget. Selv de små ting i hverdagen betyder noget, og kan fylde os op med særlige minder til fremtiden. Bogen egner sig rigtig godt til højtlæsning for de 7-10-årige. ”Gulduret” er en bog, der sætter tanker i gang.

Sarah Engel har skrevet flere bøger til børn, og et hav af ungdomsbøger, og hun har høstet priserne: Carlsen-prisen i 2017, Blixen-prisen i 2018 og Claus Deleuran Prisen i 2019.

Pernille arbejder som børnebibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne. Du møder hende oftest i Vordingborg eller i Præstø.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du læse den her