Stine anmelder Postkort fra Californien

Ugens anmelder er Stine Grabas

25.05.22
Stærk og selvbiografisk roman om far-søn forholdet

Denne uge anmelder Stine Grabas 'Postkort fra Californien' af Tonny Vorm.

Journalisten Tonny Vorm forsøger at skildre sin ofte fraværende fars liv i en bog. En far, som Tonny aldrig rigtig har kendt. Gennem postkort, notesbøger og fotos prøver Tonny at kortlægge farens tilsyneladende eksotiske liv og fortrængte minder ser dagens lys.

Midt i skriveprocessen må Tonny imidlertid lægge alt fra sig, da hans egen søn bliver alvorligt syg af kræft. Uvished og magtesløshed bliver dagligdag, hvor alt drejer sig om kemobehandlinger og hospitalsindlæggelser.

Stærk og indsigtsfuld selvbiografisk roman om far-søn-forholdet, samt om den store smerte at have en syg søn. Romanen er fragmentarisk opbygget, så man skiftevis hører om sønnens sygdomsforløb og om de mange rejser i farens fodspor.

Absolut læseværdig roman, der beskriver omsorg og selvindsigt på fornem vis, og hvor alle følelser kommer i spil.

Stine Grabas er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

Gik du glip af sidste uges anmeldelse, kan du her læse om Trylleblik.