Livet

Ugens anmelder: børnebibliotekar Pernille Vangaa Knudsen

10.02.21
En helt igennem smuk bog!

Jeg har valgt at anmelde den smukke billedbog ”Livet” illustreret af Lisa Aisato (Straarup & Co.). Bogen er inddelt i seks kapitler med tekst og illustrationer til alle livets faser: Barndommen, ungdommen, voksenlivet, familielivet, tiden som midaldrende og til slut alderdommen.

Bogen er en samling af Lisa Aisatos bedste illustrationer – både klassikere og helt nye, og man overraskes på ny gennem hele bogen med hendes forskellige tegnestilarter. Hver side afløses af endnu en illustration, der enten er smukkere, sjovere eller mere finurlig end den forrige. Teksten til illustrationerne står som små korte, præcise, og næsten poetiske sætninger. Bogen skildrer alle livets faser og livets op- og nedture på fineste vis. Som læser bliver man draget ind i de flotte sider, og som voksen genkender man episoder og overgange i sit liv gennem tegningerne.

"Livet" henvender sig til alle aldre, og jeg læste den sammen med min store teenagedatter. Det var en meget rørende oplevelse at læse den sammen med hende, da vi har hvert vores perspektiv på livet pga. vores forskellige aldre. Hver side i bogen er som et helt lille kunstværk i sig selv.

En helt igennem smuk bog – som åbnes op på magisk vis ved højtlæsning

'Ugens Læser' er Pernille Vangaa Knudsen, der er børnebibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne.

'Livet' kan lånes på biblioteket - enten som fysisk bog eller som e-bog på eReolen Livet.

Læs sidste uges anmeldelse af Michael Friis