Anmeldelse af Pigeliv af Tine Bryld

Ugens anmelder: Rebekka Gertz Andersson

17.02.21
Anmeldelse af en af alle teenagepigers klassikere fra 1980'erne - Tine Brylds "PigeLiv 1-2"

Jeg gennemsøgte vores bogreol efter at have fået den svære opgave kun at vælge én bog. Jeg vaklede mellem ’Pigeliv 1-2’ af Tine Bryld, ’Tryghedsnarkomaner’ af Vita Andersen, Yahya Hassans første digtsamling ’Yahya Hassan’, ’Rødby-Puttgarden’ af Helle Helle, ’Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage’ af Naja Marie Aidt, ’Mit barn’ af Cecilie Lind og ’Radiator’ af Jan Sonnergaard. Der findes så mange gode bøger.

Men mit blik søgte tilbage mod ’Pigeliv 1-2’. En livsbekræftende ungdomsbog udgivet i 1982 af Tine Bryld, som debuterede med bogen. Der var ingen vej uden om, det er den jeg måtte vælge, fremhæve og hylde. For det er den bog, jeg har læst flest gange og som gjorde et stort indtryk. Jeg husker tydeligt, hvordan jeg som teenager læste om en verden, som jeg som en usikker og stille pige kun turde drømme om. Jeg læste om bz’ere, København, demonstrationer, forelskelse, det første job, dumme forældre og alt, der sker i forvandlingen fra barn til kvinde. Bogen er i min optik en klassiker, og Tine Bryld skriver i øjenhøjde og uden løftede pegefingre.

”Faderen rev i døren, og hun låste den hurtigt op. Hun vidste, hvor tosset han blev, hvis det ikke gik stærkt nok. Hun skyndte sig ud, var lige ved at vælte ham i farten.

”Pyh, her lugter som en hel fiskefabrik,” råbte faderen efter hende. ”Hvad fanden er det for noget svineri. Kan du ikke trække efter dig? Har du skåret dig eller … ” Så blev der stille, og faderen lukkede døren efter sig.”

I bogen følger vi Liv fra hun er 13 år og opefter. Den handler om, at få menstruation, usikkerhed, forældre, venner, identitet, land og by, jalousi, forelskelse og den første gang. Bogens udseende vidner om de mange gange jeg har læst den, og det er også en bog jeg har lånt ud til veninder. Siderne er gulnede, og når jeg plukvist læser i dem igen, bliver jeg sat tilbage til mit teenageværelse, hvor så mange drømme levede.

Tine Bryld kendte ungdommen, og hun huskede hvordan det var at være ung, hvilket mange voksne på mystisk vis glemmer. Bogen bærer præg af at være skrevet i 80’erne, men selve historien står stadig meget stærkt. Tine Bryld var uddannet socialrådgiver og medvirkede blandt andet i P4s radioprogram TVÆRS i flere år, som rådgiver for unge. Et program jeg ofte lyttede til.

Hun modtog Boghandlermedhjælperforeningens Børnebogspris i 1984 for bøgerne om Liv; ’Pige Liv’, ’Befri dit liv’, ’Liv og Alexander’. I dag er alle tre bøger samlet i én bog med titlen ’Liv og Alexander’, udgivet af Gyldendal.

Jeg læste i det hele taget meget som barn og ung, og støvsugede biblioteket i Skanderborg for alt, hvad jeg synes var det mindste interessant.

At jeg har læst så meget, kommer mig til gode i mit arbejde som redaktør på forlaget, hvor jeg både arbejder med voksenlitteratur og børne- og ungdomslitteratur, men især bliver berørt og fanget når det handler om børne- og ungdomslitteratur.

’Pigeliv 1-2’ anbefales til alle piger fra 12 år og opefter, drenge kan dog også læse den.

På grund af nedlukningen kan de unge ikke udfolde det ungdomsliv, som de burde og her kan denne bog være et tilflugtssted. Et univers man kan flygte ind i, indtil verden forhåbentlig snart bliver mere normal og livet kan leves igen.

Rebekka Gertz Andersson er redaktør på det lokale forlag Vild Maskine.

Læs sidste uges anmeldelse af børnebibliotekar Pernille Vangaa Knudsen