Projekt Hold Hjernen Frisk

Foredrag & debat

Hold Hjernen Frisk II

30.08.22 - 27.09.22
Vi vender tilbage med endnu et forløb af Hold Hjernen Frisk - så flere borgere kan få glæde af et aktivt forløb med ligesindede.

Hold Hjernen Frisk II indeholder de samme aktiviteter som i vores første forløb og er derfor målrettet nye deltagere.

I forløbet udforsker vi hjernens potentialer og udfordrer den med aktiviteter, den måske ikke har prøvet før. Vi har sammensat et program, hvor vi bl.a. skal synge, lave sjove gymnastiske øvelser, gå ture i naturen og hygge i socialt samvær.

Forløbet inkluderer 5 aktiviteter i perioden 30. august til 27. september 2022, hvor du ved tilmelding binder dig til alle 5 gange. Alle aktiviteter foregår om tirsdagen. Undervejs byder vi på kaffepause og frokost, hvor vi sammen udforsker vores sanser over en snak om dagens udfordring. Vi bliver en lille gruppe på 20 personer, der i fællesskab kaster os ud i aktiviteter, der styrker vores hjerne og motiverer os til et aktivt seniorliv.

Om projektet Hold hjernen Frisk:

Hold Hjernen Frisk skal omsætte forskningsbaseret viden om at holde hjernen frisk hele livet til konkrete aktiviteter og udbrede den eksisterende viden. Projektet er støttet af Nordea-fonden, og Slots- og Kulturstyrelsen. Dansekapellet og Sangens Hus er samarbejdspartnere.

Læs mere om projektet her: www.dgi.dk/holdhjernenfrisk

Aktiviteter:

Vær opmærksom på dato og tidspunkt for den enkelte aktivitet og at du automatisk tilmelder dig alle aktiviteter, når du tilmelder dig forløbet.

Tirsdag den 30. august kl. 10.00-13.00 Vordingborg Bibliotek.

Bøj og stræk lemmerne

Det er tid til at strække og bøje vores krop, som styrker vores balance; det gør vores hjerne glad. Erik Hemmingsen fra Vordingborg Gymnastikforening vil i godt en times tid underholde os med sjove gymnastiske øvelser, så vi sammen kan få et godt grin. Vi kommer også gennem øvelser, som du kan lave derhjemme og holde din krop i gang. Tag gerne idrætstøj/løst eller afslappet tøj på.

Tirsdag den 6. september kl. 10-13. Vordingborg Bibliotek.

Derfor er det sundt at synge: foredrag og sang med Lasse Skovgaard

Lasse er PhD i sundhedsvidenskab og er uddannet musikpædagog, organist og meget mere. Foredraget præsenterer på en underholdende måde forskning om sangens og fællessangens sundhedsskabende effekter. Undervejs synger vi i fællesskab en række eksempler og går hjem sundere, end da vi kom.

Tirsdag den 13. september kl. 10-13 mødested Præstø Bibliotek.

Ud i det blå - Nysø, Præstø

Det begyndende danske efterår er noget særligt; derfor skal vi beriges med en tur ved det skønne Nysø Gods og Præstø fjord. Vi starter ud fra Præstø Bibliotek og går langs med Antonitterstien, via havnen og ud på naturstien langs med Nysø Gods. Vi laver nogle samtaleøvelser undervejs og holder pause med kaffe/the. Vi spiser frokost ved havnen eller sejlklubben, hvis det er godt vejr. Efter frokost går vi langs Antonitterstien tilbage mod Præstø Bibliotek. Husk praktiske sko og overtøj efter vejret. Turen er ca. 4 km. Kør gerne sammen, da der ikke er mange parkeringspladser.

Tirsdag den 20. september Kl. 10-13 Vordingborg Bibliotek.

De grå synger - Klang og krop

Ny forskning viser, hvordan toner, rytmer og harmonier i forskellige sammensætninger påvirker forskellige centre i hjernen positivt. Denne gang skal vi opleve sang, musik og rytmer. Vi bruger vores egen krop og stemme gennem sang, bodypercussion og fællesskab. Nøgleordene er hygge, latter og sjove udfordringer, når musiklærer Heidi Dyrløv underholder.

Tirsdag den 27. september kl. 11-14 på Vordingborg Bibliotek.

Afslutning

Så er vi ved at være ved vejs ende med projekt Hold Hjernen Frisk, som gerne skulle have givet dig mange positive oplevelser med undervejs. Dagen byder på spisning sammen, jydebingo and andre sociale aktiviteter.

Har du spørgsmål til forløbet, er du velkommen til at kontakte Nina Vestergaard på 29 27 48 38 eller på nves@vordingborg.dk.

Billetsalg

Vordingborg Bibliotekerne benytter leverandøren Place2book til salg af billetter, hvilket betyder, at dine personoplysninger registreres hos Place2book.

Vil du vide mere om deres privatlivspolitik inden du køber billetter, kan du læse privatlivspolitikken her persondata.