Ugens Anmelder er Birgit Ziedoy

24.01.24
Anmeldelse af "Sidste tog til London" af Meg Waite Clayton

Øverst på forsideomslaget står, at det er en "enestående historisk fiktion", og jeg er helt enig.

Når jeg læser de flere siders TAK i bogen med kildehenvisninger, bliver jeg ret ydmyg ved tanken om, hvad det må have krævet af forfatteren at læse alle disse dokumenter om, hvad der skete efter Hitler annekterede Østrig.

Hvor hurtigt det gik, at Adolf Eichmann iværksatte voldskampagnen mod jøderne allerede i 1938.

Samtidig er der det andet spor i bogen, nemlig transporten af jødiske børn uden forældre fra Tyskland og Østrig til Holland og videre til England ved hjælp af Truus Wijsmuller-Meijer.
Hun gjorde det med livet som indsats. Transporten gennem Holland sluttede, da landet overgav sig til Tyskland.

Bogen rummer også megen håb og hjertevarme, trods de meget barske skildringer af, hvordan jøder blev behandlet, hvordan mennesker lod sig medrive af propagandaen mod jøderne.

De, der forsøgte at gå mod den nazistiske propagandamaskine, kom selv i vanskeligheder, hvis ikke de nåede at flygte til et andet land inden deres pågribelse.

Denne bog - SIDSTE TOG TIL LONDON - vil jeg gerne anbefale til læsning.

Birgit er låner på Vordingborg Bibliotekerne. Hun havde lyst til at dele en god læseoplevelse her.

Du kan også blive Ugens Anmelder, som Birgit.

Skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk

Du kan læse sidste uges anmeldelse HER