Ugens anmelder er Birgitte Mølgård Hansen

05.04.23
Anmeldelse af ’Utålmodige hjerter’ af Stefan Zweig

Vi er i Østrig-Ungarn i 1914. Ved et tilfældigt lykketræf inviteres den unge officer Anton Hofmiller til middag hos familien Kekesfalva i deres prangende hjem lidt uden for byen. Efter en formidabel middag bliver der lagt op til dans. Af ren og skær pligt byder Anton husets datter – Edith – op til dans, uden at være klar over, at hun er lam i begge ben.

Oven på den forfærdelige ydmygelse flygter han fra huset. De næste par dage fylder ham med skam og han vælger derfor at sende blomster samt en undskyldning for hans fejltrin. Han inviteres til te og besøget udvikler sig til en daglig tilbagevendende begivenhed, som Anton har svært ved at sige fra over for.

Et sært venskab opstår mellem Edith og Anton. Fra hans side er det den dybe medlidenhed han har for den unge Edith – og hos Edith er det håbet om, at hun kommer til at smide krykkerne og kunne gå normalt igen.

Ediths familie består kun af sin svækkede aldrende far Hr. Kekesfalva og sin kusine. Efter rideulykken, der gjorde hende lam, har de to mennesker indfriet alle Ediths ordrer og ønsker. Hun er derfor vant til at få sin vilje, hvilket hun også forventer, hun vil i forhold til Anton.

Zweig har en fortryllende evne til at beskrive ikke mindst omgivelserne i romanen, men også karaktererne og hvad der foregår i Anton Hofmillers sind. Anton er ude på en rutsjebanetur, hvad angår Edith. På den ene side føler han sig forpligtet overfor hende på grund af hans fejltrin og på den anden side er han klar over, at hun manipulerer med ham.

Samtidig med, prøver Anton og hele regimentet at finde hoved og hale i, hvad der foregår i Europa i 1914. En krig er under opsejling og Østrig-Ungarn som de kender det, står overfor en kæmpe forandring.

En absolut læseværdig og velskrevet roman, hvor man også får en forståelse for samt et indblik i Hr. Kekesfalvas opvækst og ungdom.

Du kan i øjeblikket se filmen ’Kysset’ i biografen instrueret af Bille August. Filmen er adapteret til danske forhold og har den unge skuespiller Esben Smed i hovedrollen som den unge officer. En rolle jeg personlig synes, han spiller formidabel.

Birgitte er bibliotekar på Vordingborg Bibliotekerne og du vil oftest møde hende på biblioteket på Møn eller i Vordingborg.