Foto af Iben Albinus

Ugens Anmelder er Jette Mehlsen

11.10.23
Iben Albinus: Damaskus

Spændingsroman om Sigrid der udstationeres i Damaskus for en skandinavisk telegigant.

Firmaet ønsker at sprede demokrati og oplysning ved at udrulle mobilnettet i Syrien. Samtidig ønsker de naturligvis også at tjene penge.

Landets styre er ikke begejstret for mobilnettet, for det giver demonstranterne mulighed for at dokumentere magthavernes brutale fremfærd i forbindelse med fredelige demonstrationer.
Til gengæld kan styret via mobilnettet overvåge mistænkelige personer og i øvrigt tænde og slukke for masterne alt efter deres behov.

Handlingen foregår primært i 2011 og beskriver det Arabiske Forår i Syrien under Assads diktatur. Romanen tegner et overbevisende og ulideligt spændende billede af de begivenheder, der førte til den syriske borgerkrig.

Som læser bliver man ikke sparet for modbydelige torturscener, stanken af lort, blod og døde kroppe. Der er detaljerede beskrivelser af brutale bødler og en syg kultur, hvor landets borgere må forvente konstant at blive overvåget og udspioneret.

Bogen er fiktion og romanens plot og karakterer er opdigtede.
Den historiske baggrund for handlingen er til gengæld baseret på omfattende research. Man har virkelig indtryk af, at forfatteren har styr på sine kilder, og at hun virkelig ved meget om, hvad der er foregået i Damaskus i 2011 og frem.

Det er en sindssyg spændende roman, som man næsten ikke kan lægge fra sig!
Bogen er stadig utrolig relevant. Indholdet virker meget troværdigt - på trods af (eller på grund af?) al den ondskab, som den skildrer.

Iben Albinus er født i 1972 og uddannet manuskriptforfatter og underviser i manuskriptudvikling på Syddansk Universitet.
Dette er hendes debutroman, der egentlig var tænkt som manuskriptet til en film.
I år har Iben Albinus udgivet ”Den danske agent”, der er 2. del i denne serie.

Jette er Bibliotekar og træffes mest på Vordingborg Bibliotek, hvor hun også er vores systemadministrator.

Fik du ikke læst sidste uges anmeldelse, så kan du læse den HER

Har du selv lyst til at anmelde et værk, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk