Nina anmelder 'Bag horisonten'

Ugens anmelder er Nina Vestergaard

10.08.22
En velskrevet roman om især kvindernes kamp for anerkendelse

”Det er pigerne, der bliver straffet. Hver gang” … ”Det er uretfærdigt” … ”Et regelsæt for jer, et andet for os, desværre”. (citat s. 137)

Er du til historiske romaner med kvindelige hovedpersoner, så er Ella Carey’s Bag horisonten, lige noget for dig. Romanen er inspirerende, gribende og underholdende sat i historiske rammer i USA i 1943-44 og senere i 1977. Under en kongreshøring kæmper de overlevende fra WASP for anerkendelse af den indsats, som kvinderne udførte i 2. Verdenskrig. Ella Carey har udført et stort researcharbejde for at finde frem til de historiske kendsgerninger.

Hvert kapitel indledes med et udsnit af kongreshøringen, hvor de historiske facts oprulles, og hvor vores fiktive hovedperson, Eva Forrester, fortæller om pilotorganisationen WASP’s start og hverdag. Derefter oprulles historien om kærligheden til at flyve, om forræderi på flere planer; om ulykker og blackouts og til sidst om at finde sig selv.

Hvordan gør en ung kvinde en forskel under en verdenskrig – er det ved at være nittepige og samle flyvemaskiner på Lockhead Martins fabrikker, eller er det, når hun flyver dem? Skal hun indordne sig under den vedtagne norm, ved at blive gift og få børn, eller tage springet og gøre det hun elsker? Det er de valg, som Eva må træffe sammen med veninden Nina. Men med erkendelsen af, at den mand Eva elsker, er forlovet med en anden – så er valgene ikke så svære – for flyvningen er hendes liv. Men hvordan forener de kvindelige piloter dagligdagen som civilister med de halvmilitaristiske opgaver? Møder de respekt for at tage opgaven på sig? Næppe.

Ella Carey tegner et billede af sexisme over årtier; regelsæt der varierer efter køn; madrationer, der tilgodeser de mandlige piloter; sabotage af de flyvemaskiner, som kvinderne skal teste på basen i Texas. Kærlighed er på mandens præmisser – hvis kvinderne forelsker sig venter der bortvisning. Men det er også en roman om venskaber; om at gøre en forskel i en tid, der anså mandens opgaver som vigtigst.

Romanen er velskrevet og vedkommende i sin beskrivelse af kvindernes kamp for anerkendelse – både på basen i Texas og i årene efter 2. verdenskrig. Du er som læser godt underholdt, forarget over kvindesynet men også beriget af ny viden.

Jeg kan varmt anbefale at læse bogen.

Af andre bøger om kvinder og de roller de udførte under 2. Verdenskrig kan jeg anbefale flg.:

Kate Quinn: Jægerinden – om en russisk kvindelig pilot og jagten på nazister efter 2. verdenskrig.

Kate Quinn: Rosenkoden – om 4 kvinders venskaber på Bletchley Park og arbejdet med at finde ud af kodemaskinen Enigma.

Nina Vestergaard er bibliotekar. Du træffer hende oftest på Præstø- og Vordingborg Bibliotek. Nina er en del af Team Aktiviteter og Team Læring & Formidling. Hun læser en masse skønlitteratur og du kan altid spørge om godt læsestof.

Historiske facts:

Women Airforce Service Pilots (WASP) var en civil kvindelig pilotorganisation, som var ansat under De Forenede Staters føderale styre. Kvinderne var trænede piloter, der testede fly og fløj fly frem og tilbage mellem enheder tilknyttet det amerikanske flyvevåben. Deres formål var at frigøre mandlige piloter til kamphandlinger.

WASP’s medlemmer fik ikke pension, anerkendelse eller medaljer før 1977, hvor en Kongreshøring endelig anerkendte den rolle de kvindelige piloter havde haft under anden verdenskrig. I 2009 blev WASP endelig tildelt The Congressional Gold Medal af præsident Barack Obama for ”banebrydende militær indsats”, som førte til anerkendelse af kvindernes indsats i De Forenede Staters Væbnede Styrker”.